En liten bokhandel i Paris

Virve Ivarsson 10:23 17 Feb 2023

Ettore Scola har gjort några riktiga pärlor till filmer. Inte minst Vi som älskade varann så mycket. Men regissören dog innan han hann filmatisera sitt sista manus och skådespelaren Sergio Castellito tog sig i stället an att regissera det. Och tyvärr var det länge sedan jag såg en så otroligt dålig film.

En liten bokhandel i Paris handlar om den 60-åriga (av någon anledning beskrivs han dock som ”medelålders” i beskrivningen av filmen) Vincenzo som han bor ovanpå en bokhandel tillsammans med sin dotter Albertine som sitter i rullstol och som slutat prata efter en olycka. En dag rusar Yolande, en hysterisk men vacker kvinna i 30-40 års-åldern, in i bokhandeln.

Primärt är inte problemet manuset, utan hur det har hanterats. Yolande är kanske det grövsta exempel jag sett på en manick pixie dream girl och hon framstår inte som verklig utan associationerna går till porr där kvinnor fejkar njutning och svaghet på ett överdrivet och översminkat sätt. Porrintrycket förstärks även av omotiverade nakenbilder på Yolande och den unga dottern (!) Albertine och av att Sergio Castellito själv spelar huvudrollen men att man aldrig får veta vem han är. Samt att filmen är inspelad i filmstudio vilket märks alldeles för mycket. Men framförallt av att Vincenzo slår Yolande i ansiktet (!!) när hon kysser honom men att deras kärlek sedan bara fortsätter som förut.

Yolande och Vincenzo bondar över hur jobbigt det är att leva med en vegan och efter att han gett henne några böcker deklarerar den 30-40 år yngre kvinnan att hon inte kan leva utan honom. Självmordsbenägna Albertine behövde visst bara några carpe diem från Yolande för få tillbaka livslusten. Och man är inte med på varför karaktärerna agerar som de gör i slutet. Allt framstår som en killfantasi från en boomer och det värsta är att inget känns.

Om alla karaktärer hade dött skulle jag inte brytt mig om någon förutom Albertines sjukgymnast Gérard som spelas finkänslig av Alex Lutz och som skämtar med Albertine när hon slutat ha mens och säger att hon kanske är gravid. För han framstår i alla fall som en verklig människa.

Il materiale emotivo