En djävulsk romans

admin-kollegorna 16:45 23 May 2000
Det var länge sedan jag gick på bio och såg någonting så pretentiöst och dödbakat som [I]En djävulsk romans[/I]. Något så smetigt och spretigt har jag ärligt talat inte råkat ut för sedan jag satt och fnittrade åt Julia Roberts i [I]Sova med fienden[/I] tillsammans med polska bönder någonstans i Warszawas utkanter. För det är precis vad man gör: fnittrar. Det är nämligen så fjöntigt, så dåligt spelat och så urbota urlakade och dödsallvarliga repliker att man inte ens kan förmå sig att bli sur eller besviken. [I]En djävulsk romans[/I] spelar i en alldeles egen genre, som man inte desto mindre kan njuta av ibland; kalkonens förlovade land. På Upper East Side, i New Yorks prudentliga och guldinramade kvarter, håller de båda styvsyskonen Kathryn (Sarah Michelle Gellar) och Sebastian (Ryan Philippe) hov. De utagerande småsnobbarnas hobby är att leka kärlekslekar med sin omgivning: att förföra, ta hem poäng och förgöra, allt för att tillfredsställa varandras neurotiska behov. När dottern till skolans nya rektor, den blida lilla Annette (Reese Witherspoon, som även kan ses i [I]Välkommen till Pleasantville[/I]), förkunnar i ett tonårsmagasin att hon sätter dygden före lusten, ja, att hon inte tänker bli av med oskulden förrän hon funnit den rätta, så blir hon självklart medelpunkten i ett pilskt vad mellan Kathryn och Sebastian. [I]En djävulsk romans[/I] sägs vara en nyinspelning, en nymodigare och sexigare variant av [I]Farligt begär[/I] (nej, inte filmen med den kokta kaninen, utan mer John Malkovich, Glenn Close och Michelle Pfeiffer i frasande kostymer) och [I]Valmont[/I] (med Colin Firth, Annette Bening och Meg Tilly), som båda bygger på 1700-talsförfattaren Choderlos de Laclos kända roman. Filmen är visserligen en fest i floskler, ett hav av stereotyper av rika uttråkade brats och ett verk som försöker att fylleluta sig mot sina föregångare, men det går inte hem, inte ens halva vägen. Hyr hellre någon av förlagorna med något smaskigt tilltugg eller gör som Annette: var strikt avhållsam tills du vet att du hittat något bättre.
Cruel Intentions