The Emperor´s Club

23:55 26 Jun 2003
Nej, det handlar inte helt om "Fånga dagen!". Men engagerade kan pusta ut: Genren "uppfuckade slynglar på internat ser ljuset med hjälp av outhärdligt god lärare och så hoppas vi på Oscar" återkommer minsann med skamlös kontinuitet. Den här gången Kevin Kline i huvudrollen som magistern med en mission. Han undervisar överklassglin i västerlandets kultur, grekerna och romarna ni vet, givetvis iförd oklanderlig tweedkostym och pillemarisk blick. Mötet med en senatorson med allvarliga attitydproblem får emellertid Klines rollfigur att ta avsteg från sin tidigare så principfasta och hedervärda livsväg. Filmen ställer frågor om karaktär, människans moral och vilka ego-nycker som kan förändra eller förstöra ett barns fortsatta öde. När känslorna tar överhanden. Det går förvisso inte särskilt djupare än de långfilmer min snart sjuårige son betittar (senast [I]Pokémon 5[/I]) och jag funderar på om inte [I]Emperor´s Club[/I] hade blivit mer fängslande om Disney tagit hand om saken i tecknad modell. Då hade formen mer gått hand i hand med den förmedlade tonen av svepande sentimentalitet och öppet publikfrieri. Man hade inte känt av samma tomhet. Historien är för banal och förvirrad för att engagera helt och hållet. Det står heller inte klart varför Kline har så svårt att deala med den lille skitungen (spelad av Emile "Leo di Caprio" Hirsch). Men visst gråter jag en skvätt och definitivt, Kevin Kline är väldigt bra. Överlag känsligt agerande (älskar Patrick Dempsey), produktionen elegant och välackumulerad. Ändå blir det sammantagna intrycket kväljande och filmen berör inte på riktigt. Blir inte mycket mer än undersköna bilder, hjärtskärande försök till intellektualitet och det lite indignerade budskapet att lögnens och den smutsiga politikens bana är den Nordamerika följt från början ända in i 2003. Kanske hade vi blivit mer upprörda om regissören vågat trycka mer mot konstaterade faktum. Nu är allt krut lagt på ytan. Det borde väl vara grundläggande undervisning i plugget att om man inte vågar lyfta på locket och titta där under löser man inga problem?
The Emperor´s Club