Elektra

Johanna Koljonen 14:58 29 Mar 2005
Frank Millers [I]Elektra[/I]-serier var på sin tid så vuxna att det var varningstext på omslaget. Den färska filmatiseringen är å andra sidan så gullig att den åtminstone i Storbritannien marknadsfördes som en actionfilm för de tidigare tonåren. Strategin fungerade inte: vid det här laget är det redan uppenbart att den här filmen inte blir någon världshit. Men den är inte är en lika djup besvikelse som [I]Daredevil[/I], där Jennifer Garner tolkade lönnmördaren Elektra första gången. Den här gången ligger förstås förväntningarna ännu lägre, så lågt att man knappt kan snubbla över dem. Jag gillar Jennifer Garner. Hon är liksom Ellos-versionen av designplagget Jennifer Connelly och i det här fallet är den prisvärda katalogbruden att föredra. Utöver sin actionhjältinnekropp har Garner humor och ett levande, lättrört ansikte. Det är hennes mänsklighet som har hållit den smått bajsnödiga tv-serien [I]Alias[/I] relativt sevärd och hon upprepar nästan -- nästan! -- samma mirakel i [I]Elektra[/I]. Trots att hon måste spela en actionbrud i röd latex som slåss med håret utslaget. Tyvärr finns det inte riktigt tillräckligt med handling för en hel film. Den återuppväckta Elektra tar sig an ett torpedjobb som hon sedan inte vill utföra efter att ha bekantat sig med sina offer, en uppkäftig tonårstjej och den läckra Goran Visnjic. I stället besluter hon sig för att försvara familjen, som förföljs av en ninjatrupp med så löjliga superkrafter att de skulle sitta bra i [I]Sailor Moon[/I]. Superskurkar har precis som boybands alltid uppenbart konstruerade "särdrag", men om nu det här gänget har något hedersbegrepp att tala om måste deras första offer ha varit stylisten. Elektra är en relativt duglig lågbudgetactionrulle med relativt trevliga lågbudgeteffekter. Fler än en gång när tempot går ner tänker jag på att den nog hade blivit ett ypperligt avsnitt av t.ex. [I]Alias[/I]. Som filmatisering av [I]Elektra[/I] är den förstås ett misslyckande. Miller-fans får försöka trösta sig med Rodriguez lovande [I]Sin City[/I], som har premiär senare i år.