Du och jag och Dupree

17:39 30 Oct 2006
Att jag skulle kunna ha så här svala känslor för en film där Owen Wilson wokar haricot verts i lila pannband gör mig förbryllad. Du och jag och Dupree har ju det mesta man kan begära av en modern hyllning till slackerliv och bristande etikett. Farsbröderna Russo regisserar. Seth Rogen från Nollor och nördar trippar omkring som hunsad skäggman i bakgrunden. Och Owen själv, som poesiskrivande stoner-cyklist, tar sin Wedding crashers-rutin till nästa nivå och försöker här med alla till buds stående få Kate Hudson och Matt Dillons äktenskap att rämna. Ändå blir Du och jag och Dupree aldrig mer än en mellanfilm i Owen Wilsons blomstrande katalog av kärvänliga ­­doofus-filmer. Och det ska sägas direkt: det är inte Matt Dillons fel. Han är en underskattad komediskådespelare. När Wilson gör sitt yttersta för att cykla omkull, inventera asiatisk porr och servera nachos på farmor Hudsons bästa silvertallrikar, nöjer sig Dillon med en återhållsam frustration som kan vara filmens stora behållning (och då inte minst mötena med sin missunsamme svärfar Michael Douglas). En fråga man för eller senare måste ställa sig är förstås: kommer Owen Wilson när han är 46 fortfarande bygga sin karriär på älskvärda fuckups vars tro på BNP-fientligt barnasinne i längden alltid segrar? I vilket fall har vi med tiden kommit att kräva mer och mer av den formeln. Här är det smått magiskt när Owen söker jobb på ett möbelföretag med orden "So, what's your policy on Columbus day?" (Man får inte ledigt.) "Oh, really? The guy discovered a new world!". Energin från den senaste bröllops­crashningen vill i längden ändå inte infinna sig. Även om det räcker gott till ett knippe Youtube-highlights som kommer leva länge.