Jacques Audiard har både en och två gånger liknats vid Martin Scorsese. Kanske kan det bero på att han tycks vara fransk films främsta förvaltare, och därtill kanske även förädlare, av genrefilm. Gangsterfilm avhandlades i Mitt hjärtas förlorade slag, Audiards lyckade nyinspelning av James Tobacks mindre lyckade Paranoia, liksom i kriminaleposet En profet. Och visst minner båda på sitt vis om Scorseses filmkatalog.
Det är därför inte särskilt förvånande att Audiards senaste film, Guldpalmsvinnaren Dheepan, visar sig vara en banlieufilmens Taxi Driver. Eller snarare tycks Taxi Driver vara för Dheepan vad John Fords Förföljaren var för Taxi Driver – en lös förlaga och inspirationskälla.
Banlieue, som är franskans ord för förort, fick på nittiotalet namnge en slags filmisk subgenre som ofta skildrade diasporan i franska förorter. Till de kändare exemplen hör Medan vi faller. Där den behandlade motsättningar mellan stadskärna och segregerad förort tar Dheepan istället ett grepp om nyanlända flyktingars assimilering i en parisisk förort där våldet är det enda som inte är dem främmande.
Titelkaraktären, Dheepan (Antonythasan), heter egentligen något annat. När de tamiliska tigrarna står inför nederlag i Sri Lankas inbördeskrig köper han sig det nya namnet av människosmugglare. Tillsammans med två främlingar, som utger sig för att vara hustrun Yalini (Srinivasan) och dottern Illayaal (Vinasithamby), beger han sig så till Frankrike där han slutligen får jobb som vaktmästare i ett nedgånget och stökigt bostadskvarter.
Utöver den oklanderliga produktionen ligger Dheepans styrka i den lyhörda skildringen av den låtsade tillvarons komplexitet. Lögnen blir till ett dubbelt utanförskap och Dheepan tycks önska att den ska övergå i verklighet, att de ska kunna bygga ett liv av normalitet. Något som Yalini kanske inte är lika redo att finna sig i.
Audriards täta banlieueskildring befolkas av människor som slipper vara kategoriskt goda eller onda. Deras handlingar styrs av yttre omständigheter snarare än satta ideal. Kriget drev Dheepan, Yalini och Illayaal till Frankrike där gängvåld och utanförskap driver dem mot en våldsam final. I takt med att Dheepan går upp i sina arbetssysslor vill han snart göra mer än att städa de fastigheter han förvaltar. Likt en gång Travis Bickle väntar han på ett regn som sköljer bort slöddret från gårdsplanerna.