Det nya landet

Roger Wilson 17:44 24 Nov 2000
För mig var det ett välkommet besked att TV-serien [I]Det nya landet[/I] skulle bli långfilm. Att följa serier på TV har utvecklats till ett allt omöjligare projekt, och med lite lagom tidstypisk stress i kroppen så kan man ju dessutom se rena effektivitetsvinster i en kompaktversion där nästan två timmar av TV-serien är bort-klippt. Handlingen, för de som inte såg den kritikerrosade TV-serien, går ut på att flyktingarna Ali och Massoud flyr från sin förläggning och tillsammans ger sig ut på en resa genom sitt nya hemland. Under sin färd plockar de också upp en avdankad Fröken Sverige, på rymmen från en porrplåtning. Resan går genom ett Sommar-Sverige bebott av rasistiska bönder, en familj med källaren full av asylsökande, en alternativ överklassyngling och grisiga raggare. Det nya landet visar upp sig från sin kanske mest osympatiska sida, och frågan är om våra illegala flyktingar verkligen vill stanna kvar i Sverige efter att ha sett vem som bor här. För främst är det ju en film (och TV-serie) som vill visa upp Sverige för svenskarna. När serien först gick upp på TV var det för ovanlighetens skull manusförfattarna som fick all uppmärksamhet - men så hette de också Lukas Moodysson och Peter Birro. Det är väl bara att hoppas att lite av stjärnglansen den här gången också fördelas på filmens regissör Geir Hansteen Jörgensen som gör ett styvt jobb när han berättar historien med ett otåligt, flackande kameraarbete som är både intensivt och oförutsägbart. Filmens problem är dessvärre just att den är en nerklippt TV-serie. Till en början är berättandet lugnt och följsamt, men ju längre filmen går desto större blir faktaluckorna mellan de sammanhängande sjoken, och desto mer skiss-artade blir huvudpersonernas utveckling och karaktärer. Problem som kanske också fanns i TV-serien, men som accentueras i kompaktversionen där både kontinuiteten och tiden man tillbringar tillsammans med rollfigurerna minskas. Det blir helt enkelt rörigt och lite ytligt mot slutet när känslan av "Best of"-samling blir allt starkare. Å andra sidan håller denna SVT Drama-produktion en betydligt högre nivå än en hel del av årets "riktiga" svenska biopremiärer.