Dante's Peak

admin-kollegorna 13:47 23 May 2000
Det vore fel att säga att USA-baserade, australienske, regissören Roger Donaldson har hamnat i ett fack. Hans filmografi (bland annat Getaway, Cocktail, Species) hyser ett flertal av filmvärldens alla genrer. Det gemensamma draget är dock att alla hans filmer är mer eller mindre tröttsamma att ta del av (ingen regel utan undantag: Ingen utväg). Inför detta hans senaste alster kan man också konstatera att ett berg kan påminna starkt om en haj.Pierce Brosnan gör vulkanexperten Harry Dalton vars fru omkommer, i en något förvirrande inledning, under ett vulkanutbrott i Colombia. Fyra år senare skickas Dalton till en liten stad i nordvästra USA som vilar vid berget Dante's Peaks bas. Känsliga seismografer har nämligen uppmätt smärre aktivitet i den utsläckta gamla vulkanen. Dalton med team intar staden samtidigt som en stor festival går av stapeln: med andra ord många människor i rörelse kring den potentiella lavafontänen. Vulkanmannen känner i näsvingarna att berget snart kommer att explodera men får ej stöd hos vare sig kollegor eller apparatur, detta trots att två ungdomar redan kokats till döds i en mycket varm källa. Flitigast att vifta bort Daltons yrkan på att utrymma staden är, håll i er, dess köpmän som inte vill skrämma bort turisterna. Vilket de naturligtvis får betala dyrt för. Det är fascinerade hur etiskt upphöjda de filmiska naturkatastroferna är: oavsett om det rör sig om bisvärmar, jordbävningar eller vulkanutbrott är det alltid de ogudaktiga som stryker med. Det unga pilska paret, den girige piloten, de snikna affärsmännen och den tvivlande bossen får alla en rejäl dos lava i nacken, medan de rätttrogna bokstavligen kan paddla, och använda händerna som åror, i en sjö av syra utan att skada sig (observera att det sistnämnda inte är en högtravande metafor utan en faktisk scen från filmen). Som synes trängs här de flesta ingredienserna från 70-talets naturens-hämnd-filmer och om man åtminstone tidvis lyckas bortse från dessas simpla och korkade karaktär kan en lätt behaglig, nostalgisk känsla infinna sig i sammanlagt fem minuter. Resten av tiden går att till att återvinna en helt annan känsla, den som man hade i baken när filmen började.
Dante's Peak