Crossroads

13:43 4 Apr 2002
Från att varit ett hyggligt fan av Britney Spears gick det förra året upp för mig att tjejen är psykopat. Jag började tycka ohyggligt illa om hennes brådmogna, dåligt underbyggda självförtroende och noll distans som förvandlades till läskig arrogans i intervjuer där den lilla snorungen satt och läxade upp äldre och smartare reportrar. Plus att hennes nasala sångteknik går mig på nerverna. Detta till trots såg jag ändå fram emot Crossroads

, superstjärnans första film. En påkostad roadmovie regisserad av Tamra Davis som är gift med Mike D i Beastie Boys. Davis regidebuterade med Guncrazy 1992, där Drew Barrymore hade huvudrollen. Crossroads handlar om att vara not a girl, not yet a woman (ja, som Spears sjunger i sången), att bli vuxen. Tre barndomsvänner återförenas efter åtta år (Britney som liten spelas av hennes porträttlika lillasyster Jamie), alla pratar med bebisröst utom den svarta tjejen som pratar argt. Britney är Lucy, plugghästen som egentligen inte, som pappa förväntar sig, vill bli läkare utan drömmer om att satsa på musiken. På kvällarna sitter hon och knåpar ihop dikter i sin dagbok. Eller dansar framför spegeln i underkläder (porriga närbilder, alla!) till Madonna. De nygamla väninnorna ger sig iväg mot Kalifornien för att delta i en talangtävling. De får åka med hårda killens bil, han har suttit i fängelse. Britney är konsekvent klädd i rosa eller kycklinggult, nu får ni gissa en gång om det kan bli nåt mellan hårda killen och My Little Pony? Crossroads är specialskriven för Britney Spears och bara jag tänker på det måste jag kväva ett ondsint hånskratt. Men mest förstår jag inte. Spears som så förtvivlat vill visa att hon vuxit upp och att hon är en cool brud borde tagit tillfället i akt och - kanske inte arbeta med Vincent Gallo - men åtminstone inte göra en film som redan på manusstadiet måste varit en tydlig kalkon. Försöker fundera på om det är fruktansvärt cyniskt eller om det är blåögt men ingen som har pengar i Hollywood är blåögd lika lite som någon i lägret runt Britney Spears eller hon själv är det. Även om Britney, vet alla som sett hennes musikvideor, gör sitt bästa för att i varenda ruta se ut som en puckad (fast kåt) cockerspaniel. De övriga skådisarna, bland annat Dan Aykroyd och Sex and the City´s Kim Cattrall, är bra och på gott humör. Verkar haft roligt när de spelade in. Som att "Vi ska bara göra den här lilla bagatellen som ändå enbart produceras för att marknadsföra Britney Spears." Tamra Davis har kanske lovat Mike D att skänka alla pengar hon fick för smörjan till hans kamp för amerikanska naturreservat. Hoppas det.