Cop Land

10:41 23 May 2000
Ingen med det minsta intresse för film kan väl ha undgått att Cop Lands regissör James Mangold har förvandlat muskelberget Sylvester Stallone till en pluffsig teddybjörn. Trots denna vetskap är jag inte förberedd på den metamorfos som actionbroilern har genomgått för att gestalta den genomsnälle, men totalt ryggradslöse, småstadssheriffen Freddy Heflin. Skjortan stramar om den välgödda magen och det runda ansiktet får honom att se fantastiskt söt och gullig ut. Framför allt är hans agerande av en sådan kaliber att det inte längre framstår som ett skämt att Stockholms filmfestival utsåg honom till bästa manliga skådespelare. Freddy har hand om ordningen i Garrison, en förort till New York dit desillusionerade storstadspoliser flyttat för att slippa bo i samma depraverande miljö som de tvingas jobba i. Alla håller varandra om ryggen och korruptionen är så vanlig att den inte längre märks. Freddy vågar naturligtvis inte ingripa mot sina vänner och kollegor, utan går mest omkring och ser ut som en ledsen hundvalp när han blir utskälld av å ena sidan veteranpolisen med maffiakontakter (Harvey Keitel), å andra sidan Moe Tilden (Robert De Niro) som förgäves försöker utreda oegentligheterna i polisstaden. Trots det brutala innehållet är berättartempot återhållet, på gränsen till stillsamt, och Mangold får ut det mesta av kapaciteten ur sitt drömlag i skådespeleri. Karaktärerna är samtliga en blandning av gott och ont, avskyvärda och samtidigt sympativäckande. Till och med Keitels rollfigur Rays hänsynslösa cynism när det gäller att försvara sin sönderfallande drömvärld, framstår som förståelig. Historien i sig, om drömmar som blir mardrömmar, förlorade ideal och ett havererat rättssystem räcker gott och väl för att fängsla och beröra. Men Mangold ger oss ytterligare en dimension. När interutredaren Moe verbalt massakrerar stackars Freddy och dennes patetiska tillvaro, kan det lika gärna vara Stallones egen karriär han sågar längs med fotknölarna. Skådespelaren Robert De Niro gör upp med skådespelaren Sylvester Stallone - det känns underligt, sällsamt och det ger mig gåshud.
Cop Land