Usch. Min absoluta favoritfilm Maffiabröder har en allvarlig skönhetsfläck. I slutscenen vänder sig Henry Hill (Ray Liotta) direkt mot kameran och talar till den när han resonerar i domstolen kring sin roll i maffian. Den svenska komedin Cockpit med Jonas Karlsson i huvudrollen inleds med att hans rollfigur Valle Andersson talar in i kameran – då förstår ni att det är uppförsbacke.
Cockpit, i regi av Mårten Klingberg, är en svensk komedi som aldrig lyfter, på något sätt faktiskt. Den är emellanåt lite småputtig (Björn Gustafsson) och försöker ha något slags budskap om vår tids fixering vid könsroller, men det är fan inte roligt.
I Cockpit följer vi piloten Valle Andersson som får sparken från flygbolaget och, när han söker nytt pilotjobb, inser att chanserna för anställning ökar om han skulle vara kvinna. Valle klär alltså ut sig till kvinna (obegripligt nog passerar han för kvinna trots att det skriker ”transa” om honom). Män-som-klär-ut-sig-till-kvinnor är inte roligt som genre, jag har svårt att se humorn i klassikerna I hetaste laget eller Tootsie och jag ser den definitivt inte i Cockpit.