Closer

Johanna Koljonen 11:30 10 Feb 2005
Filmer som Closer, filmer där allt klaffar, dyker inte upp särskilt ofta. Ibland när de gör det får de rykte om sig att vara svårbegriplig filmkonst. Det får inte hända nu. Closer är ren underhållning, ett lätt men smart relationstrassel mellan fyra Hollywood-vackra Londonbor. Med "smart" menar jag att jag inte blir uttråkad en enda gång. Karaktärerna känns trovärdiga, trots sin ibland nästan teatraliska vältalighet. Den beror på att Patrick Marber skivit manus efter sin pjäs. Eftersom vardagslunk inte är så spännande på scen, får vi endast se betydelsefulla ögonblick ur varje relation. Ett klipp kan betyda att det har gått en månad, eller ett år. Hur personerna mår nu, deras yrken och civilstånd, får avläsas i bisatser i dialogen. Det är nästan som om varje scen vore en egen liten film, både svår- och välspelad. Jude Law är Dan, en misslyckad författare som hittar sin perfekta kvinna Alice (Natalie Portman) i en trafikolycka. Hon är strippa, men tar ett mellanår för att bli Dans musa. Julia Roberts är Anna, som fotograferar Dan, men avböjer ett nuppkalas. Då raggar han som hämnd upp en internetrunkare för hennes räkning. Nätpervot visar sig vara en helt vanlig, bra kille vid namn Larry (Clive Owen), som får gifta sig med Anna. Han blir också könad i ansiktet av Alice. Eftersom filmen bara har fyra karaktärer måste de fungera i alla konstellationer. Hetast är när Owens man-man spelas mot Laws mer metrosexuella kulturjävel. De har i och för sig bara sex över nätet men det finns ju ett återkommande metaforiskt möte mellan dem i Julias kropp. Hon framstår till en början som präktig och passiv, men snart står hon där med detaljerade sexbeskrivningar i sitt hjärtskärande skilsmässogräl. Alla pratar om hur detta är Portmans första vuxenroll, men jag undrar om inte det är nästan lika sant för Roberts. Trots att det är mycket sex - det här är på så många sätt en American Pie för trettioplussarna - tjänar det alltid berättelsen. Nyanserna i skådespel, manus och regi skapar en fascinerande, nästintill unik insyn i känslor och konsekvenser. Vid varje nedhugg i de olika relationerna är det omedelbart tydligt vem som har glidit ifrån vem. Vem som ljuger nu. Det verkar lätt, men det är mycket svårt.