Christopher Robin

Oscar Westerholm 15:30 11 Oct 2018
Christopher Robin (Ewan McGregor) har vuxit upp, klippt sig, skaffat familj och ett jobb på ett bagageföretag. Kvar i Sjumilaskogen är hans lurviga vänner, men eftersom Robin är upptagen med att klara av den medelklassiga livhanken i ett femtiotalets London har han knappt tid att ägna dem en tanke. Men en dag vaknar Nalle Puh (engelsk röst Jim Cummings) upp till en tom Sjumilaskog, och för att kunna hitta sina vänner behöver han Christophers hjälp.

En av de saker som sticker ut med den nya filmen om Nalle Puhs liv och gärningar är att den är skriven av Alex Ross Perry, hjärnan bakom dialogdrivna filmer som The color wheel, Listen up Philip och Golden exits. Perry, som har ett sinne likt en tryffelgris för obehagligheter som kan uppträda i en medelklasspersons inrutade och ofta krisande tillvaro, har här trubbat ner sin skärpa till att funka för en både liten och stor publik. Resultatet är en potent blandning av en medelålderskriskomedi och äventyrlig barnfilm, en inte helt tokig kombination.

Mycket av det som gör Christopher Robin till en bättre film, smart manus med välskriven dialog och med gehör för karaktärsutveckling, går tyvärr förlorat i filmens tredje och avslutande akt. Filmen går här in i ett slags autopilot där varje liten enskild händelse blir möjlig att förutse långt i förväg, och där mycket av den lyhörda karaktärsutvecklingen får stå tillbaka för ett enkelt, publiktjusande slut. Det är en kosmetisk lösning, ett avslut som av någon obegriplig anledning måste klämmas in i varenda Disneyprodukt, och den kommer inte att lura någon. Dagens filmpublik har inte, som vissa krambjörnar, en valnötshjärna.