Chinese Box

14:58 23 May 2000
Det här är den första filmen om "the handover", om den 1 juli 1997, då Hongkong åter blev kinesiskt, efter att ha varit "uthyrt" till britterna sedan 1898. Den Hongkong-födde Wayne Wang, som gjort dels den tårdrypande Joy Luck Club, dels de lekfulla Smoke och Blue in the Face, visar här att han avgjort tillhör Amerikas bästa importer i filmbranschen. Det är en symbolladdad film. Jeremy Irons spelar en döende författare (han lider av en obotlig blodsjukdom) som har ett halvår kvar att leva, det vill säga den tid fram till britterna ska lämna ifrån sig Hongkong. Gong Li gör nattklubbägarinnan Vivian, som representerar den eviga men obesvarade kärleken, medan Maggie Cheung spelar Jean, en mystisk och oåtkomlig kvinna med en hemlighet. Irons vill intervjua henne för sin film Pompeji "Hongkong före juli är som Pompeji före Vesuvius" men gång efter annan försvinner hon för honom och stänger in sin hemlighet likt en kinesisk ask. Det är en film med bultande storstadspuls. Wang arbetar framgångsrikt med handkamera; dofter, ljud och gatuliv lämnar en närmast neorealistisk ton efter sig. Staden Hongkong har en lika betydande huvudroll som New York i Martin Scorseses filmer. Gong Li gör, om jag inte misstar mig, debut på det engelska språket, och är i lika mängd hänförande som gåtfull i sin karaktär. Och Jeremy Irons, i sin tur, levererar ett intensivt porträtt av en kosmopolits sista månader i frivillig exil. Jag tar tillbaka alla oförrätter jag sagt eller skrivit om karln på senare år -här är han magnifik. Den första filmen om övertagandet, alltså. Fler kommer sannolikt att följa, men de lär få spänna musklerna för att matcha den sofistikerade och flerbottnade Chinese Box. Wayne Wang har satt ribban högt.
Chinese Box