Ceremonin

Isabelle Espinoza 14:06 13 Feb 2015

Svenska Lina Mannheimers debut i det långa formatet är en dokumentär om den berömda författaren och dominatrixen Catherine Robbe-Grillet. Filmen är ett seriöst och estetiskt högt strävande verk med vackra ingångar och ett par longörer.

Mannheimer intervjuar medlemmarna i Robbe-Grillets innersta sadomasochistiska cirkel. En man och några kvinnor berättar öppet och naket med större eller mindre grad av utlämnande om förhållandet till Catherine eller hennes alter ego Jeanne de Berg, en dyrkad gudinna i deras värld för vilken de är villiga att offra allt. Men att tillhöra någon, vad innebär det? För dessa utvalda är piskor en komponent, tatueringar med de Bergs initialer inbrända på huden en annan. Mannheimer varvar intervjuer med precist genomförda erotiska iscensättningar i slottsmiljö, där människor i ekivok kostym följer instruktioner från en dominatrix eller den uråldriga Robbe-Grillet själv.

85-åriga Catherines förflutna som en undergiven och inte ännu utblommad dominatrix i öppna förhållandet med maken, författaren och filmaren Alain Robbe-Grillet, rekapituleras med hjälp av familjefilmer i 16mm färg och svartvitt från sextiotalet. Dessa magiska bilder, en guldgruva av skön alldaglighet, förlänas dimensioner av sexualitet och beroende genom Catherines kommenterande beskrivningar av relationens mångfacetterade natur. Intressant! Som mycket i filmen; exempelvis diskussionen om maktspel, som är överbetonat i sammanhanget, versus att skapa intensitet och att väcka känslor, att njuta av dominans och se förmånen i att släppa kontroll.

Särskilt två partier i filmen är anmärkningsvärda. Intervjun med mannen som var ung när han träffade en gift Catherine och nu är i 50-årsåldern, som förklarar sin böjelse för undergivenhet och sin kärlek till Catherine. Den är rörande och obetalbar. Liksom en kortare iscensatt episod, där en ung kvinnlig dansande adept i en av Robbe-Grillets sadomasochistiska ceremonier blottar sig på ett så sällsynt sätt att det egentligen inte borde vara möjligt att visa.

Sen kunde Mannheimer ibland ha gått ur intervjusvaren tidigare, för effektivitetens skull, till förmån för fler tankar, resonemang och ännu mer fördjupning. Samt kortat några sadomasochistiska övningar något. Om än stilfullt och ambitiöst genomförda är dessa scener trots allt inte det mest intressanta för utomstående. Som Ceremonin hjälper till att klargöra är det essentiella i sammanhanget deltagandet, grunderna till deltagandet, hur det påverkar och bakgrunden till hur, varför och med vem man önskar utöva ett sadomasochistiskt begär.

Läs även: Sanna Samuelssons intervju med Lina Mannheimer.