Carol

Sebastian Lindvall 12:10 23 Dec 2015

Väntat på en ny Far from Heaven? Då får du önska dig en Douglas Sirk-box i julklapp.

Med det Cannesprisade kärleksdramat Carol, baserat på en roman av Patricia Highsmith, tonar cineasten Todd Haynes ner färgerna för en mer stillsamt symbolisk kärleksaffär i gråare skala, men båda kretsar kring förbjudna kärleksaffärer i femtiotalets USA. Här skildras hur den unga, naiva och osäkra leksaksförsäljaren Therese (Rooney Mara) möter Carol (Cate Blanchett), en äldre och mer erfaren societetsdam – men också gift med en frustrerad make (en plågsamt trovärdig Kyle Chandler) som hellre än skilsmässa lever kvar i lögnen och leker lycklig kärnfamilj med deras dotter. Och inte drar sig för att använda barnet som en bricka i ett sunkigt spel.

Haynes fångar tidsandans klaustrofobiska intolerans genom att stänga in sitt kärlekspar. Bakom regniga bilrutor, genom splittrande lägenhetsfönster och i trånga hotellrum växer en längtan som i offentligheten begränsas till trånande blickar, vilka ger upphov till visuella visklekar med en hantverksskicklig mästare. Han vet exakt hur och var han vill använda kameran. Så till den grad att det i längden blir förutsägbart och, i brist på bättre ord, lite trist. En hetta utan passion som blir så dämd och distanserad att den når minusgrader.

Tja, det bildas väl lätt frost runt en melodram utan stora tårar, tragedier och technicolor. Oavsett hur skickligt det skrapas på ytan.

Genre: 
Skådespelare: 
Manus: 
Regi: 

Fler filmrecensioner