Bullet Train

Daniel Hånberg Alonso 11:59 4 Aug 2022

På senare år har stuntmän börjat axla rollen som regissörer vilket inneburit fler och smärtsammare tête-à-têtes på film. En av de mest framgångsrika är David Leitch (John Wick, Deadpool 2, Fast & Furious: Hobbs & Shaw). Innan han började filma så var ett av Davids jobb att agera stunt double åt Brad Pitt. Vilket ju är passande eftersom Brad Pitt nu spelar huvudrollen i hans senaste film – Bullet Train.

Brad spelar en yrkesmördare (Kodnamn: Ladybug) som får i uppdrag att hämta en attachéväska ombord på ett tåg på väg mot Kyoto. Ladybug ser efter ett par mindre lyckade uppdrag emot något enkelt – och inte lika dödligt. Tyvärr visar sig han inte vara den enda yrkesmördaren ombord på tåget. Ett helt galleri av fantasifulla karaktärer (med namn som Tangerine, The Prince och Wolf glassigt presenterade på filmduken) är där och det tar inte lång tid innan de alla börjar drabba samman. Lite som Smokin’ Aces, fast bättre.

Bullet Train är smeknamnet på de japanska höghastighetstågen Shinkansen. Sverige har inga höghastighetståg så här hade filmen varit helt orealistisk. Filmen är löst baserad på Kôtarô Isakas roman från 2010. Handlingen har amerikaniserats (i boken är alla japaner) och humorn vridits upp något våldsamt. I dubbel mening. Det är nämligen allt blod och smärtsamma slagsmål vi ska skratta åt i filmen. Oftast är det också kul. Våldsamt kul! David Leitch vet hur man koreograferar och filmar actionscener som både ser coola ut – och känns att titta på.

Däremellan så tuffar filmen på. Handlingen i sig är både pinsamt enkelt och onödigt komplicerad. Mest är det sketchartade scener staplade efter varandra. Vidare spännande blir det därför inte, men visst är det underhållande från start till destination. Speciellt när filmen blir en äkta fars i jakten på väskan. Brad Pitt är mysigt rolig som en rannsakande yrkesmördare men bäst är Aaron Taylor-Johnson och Brian Tyree Henry som filmens “tvillingar”. Bullet Train må vara lite väl lång och säker på sig själv, men det är aldrig tråkigt i ojämnheten. Det är snyggt, våldsamt och fullt med skådisar som märkbart har kul – vilket smittar av sig. Missa inte heller alla roliga cameos.