Buddy

Johanna Koljonen 23:07 28 Mar 2004
Skillnaden mellan en romantisk komedi och en buddy movie? I en romantisk komedi finns kompisarna där för att bevisa att mannen inte bara är en tönt vars hela tillvaro kan tas över av någon starbucks-barista som han har sett på bussen en gång. I en buddy movie finns kvinnan där för att bevisa att mannen och hans kompisar inte är homosexuella. I det machoretentiva Norge är det naturligtvis extra viktigt att heteronormen inte ifrågasätts. För säkerhets skull innehåller [I]Buddy[/I] alltså hela fyra flickvänner. På basen av filmens första fem minuter (snubbar som ramlar, åker kundvagn och kramas) trodde jag att den var kärleksfull norsk gay-jackass. Men det handlar snarare om manlig vänskap. Och onda kvinnor som kräver för mycket av trettioåriga småpojkar. Kristoffer och Geir är riktningslösa slackers som får sina kicks av att göra dumma stunts.. Deras rumskamrat Stig Inge är neurotisk och vägrar lämna hemkvarteret. Videoband om deras vardag hamnar på en tv-station, som skapar en dokusåpa och förvandlar dem till stjärnor. Då visar plötsligt gamla flickvänner intresse för dem igen, men -- åh, vad jag blir ÖVERRASKAD -- det är kanske inte helt okomplicerat att leva ut sitt privatliv i tv! Och kanske man förändras av berömmelsen! Och kanske är alla tecken på att växa upp ett svek mot slackerlivet och kompiskretsen! Allt måste lösas före filmen kan avslutas, med ett magplask, för övrigt, med filmklichéernas filmkliché. Att [I]Buddy[/I] utspelar sig i Oslo i stället för på ett höstligt Manhattan kan ses som en slags försvar, lite som att skriva "inget socker" på en produkt som består till 80% av fett. Manipulationen är oerhört professionell. Huvudrollsinnehavarna är charmiga. Produktplaceringarna från Det Stora Nordiska Klädföretaget finns överallt. Hjärtat är inte bara på rätta stället, det är så stort så det rämnar. När det gäller den tafatte Stig Inge kan jag också säga uppriktigt att jag blev ganska rörd; den här typen av tönt brukar inte få någon större plats i mainstreamfilmer. Men det förändrar inte att [I]Buddy[/I] främst är en rulle om män som gör riktigt dumma grejer tillsammans. En film där bordshockey naturligtvis måste vara en djup metafor för kärleken och livet självt.