Bröderna Grimm

Hannes Dükler 11:49 27 Sep 2005
Den här filmen har allt - tyvärr. [I]Bröderna Grimm[/I] är något av filmens motsvarighet till Regina Lund. Han vill så mycket, Terry Gilliam, men lyckas inte riktigt någonstans. Det är småroligt, småläskigt, småsnyggt. Gillliam har med sitt första riktiga mainstreamförsök paradoxalt nog byggt upp enorma förväntningar på sin nästa film, [I]Tideland[/I], för det handlar så uppenbart om en "One for the studio"-taktik. Under arbetet med [I]Bröderna Grimm[/I] har han gått ut och gnällt över att Weinsteinkostymerna sparkade [I]Fear & Loathing[/I]-fotografen Nicola Pecorini efter sex veckor för att han arbetade för långsamt och att de krävt att Lena Heady tog Samantha Mortons tilltänkta plats. Gilliam registrejkade och inspelningarna försenades sex månader (då han lägligt nog passade på att slutföra [I]Tideland[/I]). Men alla som sett dokumentären [I]Lost in La Mancha[/I] vet att Gilliam är van vid milt sagt trasslande produktioner. Och jag har svårt att se att detta blivit en mer Gilliamsk historia om Terry fått som han ville. För det som främst förvånar är att den lika gärna kunnat heta [I]Det våras för Bröderna Grimm[/I], komiken är på springa-in-i-glasrutor-nivå. Det finns i princip ingenting här som avslöjar att det är Terry Gilliam vi har att göra med, förutom fäblessen för tiggare, lera och plågandet av gulliga djur. Till skillnad från de verkliga Bröderna Grimm (som inte ens samlade ihop sagorna själva, det hade de andra som gjorde åt dem) är de här något slags 1800-talets ghostbusters som reser land och rike runt för att bekämpa övernaturliga väsen. Det är bara det att alltsammans är iscensatt av bröderna själva, ungefär som de där klottersanerarna som för några år sedan själva var ute och taggade nattetid för att få jobb. Men så får bröderna ett uppdrag som tycks vara äkta övernaturlig vara - elva flickor har försvunnit spårlöst från en liten tysk by. Samtidigt är en fransk general i Napoleons armé, Delatombe, ute efter de båda bröderna (Jonathan Pryce i en roll som man får känslan av att John Cleese tackat nej till). Till sin hjälp har han Peter Stormares sadistiska Cavaldi. I vanlig ordning spelar han över något groteskt, men hade nog väldigt roligt under inspelningen. Alltid något. Terry Gilliam kommer att tilldelas Visionary Award på Stockholms filmfestival i november. Han får priset för "den unika uppfinningsrikedom som har vunnit filmälskarnas sinnen och hjärtan", som det heter i motiveringen. Det ska han absolut ha. Men lägg gärna krokben för quislingen när han går upp för att ta emot utmärkelsen.