Bombshell - när tystnaden bryts

Sun Nordberg 09:00 16 Jan 2020

Inom journalistiken handlar mycket om att fånga uppmärksamheten med uppseendeväckande nyheter. En typ av bombnedslag. Det är också stilettklackar, kortkorta kjolar och vikten av att visa benen. En annan typ av bombnedslag. I alla fall om en ska gå efter Fox News. Bombshell, filmen, ger förutom en tvetydig titel samt en nästintill oigenkännlig John Lithgow, även en något tvetydig redogörelse.

Med hjälp av en minst sagt stjärnspäckad ensemble, får vi följa upptakten till vad som resulterade i att före detta vd och nyhetsmogul Roger Ailes avskedades från den konservativa nyhetskanalen. Trött på att ständigt bli sexualiserad på jobbet, får Gretchen Carlson nog och börjar i hemlighet bygga rättsärende mot den buffliga Roger. Det blir tydligt att Roger under en lång tid utnyttjat sin position för att utnyttja sina anställda sexuellt, och efter en initial rädsla träder fler kvinnor fram.

Nicole Kidman, Charlize Theron och Margot Robbie gör strålande insatser som kvinnan i slutet av en karriär respektive kvinnan mitt i karriären och kvinnan i begynnelsen av den. Alla offer för Roger. Till skillnad från Kidmans Gretchen och Therons Megyn, är Robbies karaktär Kayla ett fiktivt hopkok tänkt att representera de andra sexuellt ofredade kvinnorna på Fox. Något som i början vävs samman smidigt men som glöms bort efter att Kayla uppfyllt sitt syfte som sexuellt trakasserad. Kayla tillskrivs också den hemligt lesbiska demokraten och kollegan Jess Carr i ett par flyktiga scener som får en att undra om hon är där för att bygga Kaylas karaktär eller som en kommentar till den homofobiska, vita, mansdominerade miljön på Fox.

Även om filmen är kvick i både dialog och kameraarbete så känns den inte särskilt vass. En ganska ytlig redogörelse, med ett par väl placerade positiva klacksparkar, ger ett hafsigt intryck som får en att undra om det verkligen handlar om karriärkvinnors kamp eller mest en glättig nyhetsstory. Särskilt när delägaren Murdoch sveper in som någon slags semi-hjälte för att sedan proklamera att han ska ta hand om redaktionen tills läget är under kontroll. Det får en att undra, hur är egentligen läget på Fox idag?