Blaze

Vanessa Crispin 18:36 30 Nov 2018

Trots att Ethan Hawke själv insisterar på att Blazes liv inte bara kretsade kring hans excentriska upptåg, udda tankespår och ”drunk ramblings” (som han kallar det) så syns dessa element mer i filmen än något annat. Kanske hade en dokumentär om Blaze fungerat bättre, då det verkar som en svår uppgift att tolka denna mystiska artist med skådespelare.

Blaze Fuller var en country-musiker under 70 och 80-talet, som inte blev känd på riktigt förrän efter hans död. Idag är han älskad av många musiker för de sånger han skrev under sin livstid, som det har gjorts ett flertal covers på (Clay piegons, If I could only fly).  I filmen får vi följa honom genom hans sista dag i livet, utpumpad och full men ändå sjungandes på scen i en ödslig bar. Genom ett flertal flashbacks och en intervju med hans närmaste vänner (bland annat sångaren Townes Van Zandt) så är det meningen att vi ska få en djupare uppfattning om vem sångaren var - med blandade resultat.

Filmen Ethan Hawkes passionsprojekt, men trots hans engagemang så känns filmen mestadels tom och kall. Ben Dickey och Alia Shawkat spelar Blaze och Sybil, och trots minimal dialog så har dem mycket bra kemi tillsammans – men det är när dem har egna scener som filmen faller och famlar efter mening. Många scener (countrymusiken till trots) känns utdragna och det räcker inte med att fånga 70-tals estetiken prickfritt. Utan substans så blir filmen mest bara ett vackert vykort, en utdragen musikvideo som inte vet när den ska ta slut. Den klassiska berättelsen om en musiker som slåss mot sina egna demoner, men utan att varken visa demonerna eller förklara vart dem kommer ifrån. Och detta känns som det skulle varit poängen - likt en annan biografisk film om en plågad sångare, Walk the line. Att den plågade sångaren lyckas äntligen skriva sina sånger trots flertal motgångar som vi kan sympatisera med, och ger förklaringar till hans vilda beteende.  I stället för att göra en berättelse med hjärta så har Ethan Hawke bara fokuserat på texten, på sångerna - och inte lämnat rum för det som står mellan raderna.