Bland får och män

Daniel Hånberg Alonso 09:00 7 Apr 2016

På Island, där befolkningen håller sig på en stadig 300 000, går det nästan tre får per människa. För många på ön så är deras liv direkt knutna till det fluffiga djuret. I landets Oscarsbidrag för bästa utländska film utforskar filmskaparen Grimur Hákonarson denna intrikata relation när han vänder luppen mot två bröder som lever som bittra fiender sida vid sida. Båda är fårbönder som lever ensamma. Livet går åt att sköta släktens fåravel.

Det vulkaniska landskapet är kargt, omgivet av upptornande svarta berg, avstånden är långa och bebyggelsen gles. Här bor de båda bröderna Gummi och Kiddi på familjegården. Prata med varandra har de inte gjort på 40 år, utan kommunicerar endast (när de måste) via att skicka hunden med brev mellan tänderna. Många ord uttalas inte heller i filmen, men trots det får vi väldigt snabbt ett bra porträtt över hur olika bröderna är varandra.

Filmen tar sin tid utan att tappa intresset. Istället byggs en spänning upp i hur bröderna hanterar situationen, medan de känslor som långsamt börjar komma fram får en att hoppas på en försoning. Bröderna må avsky varandra, men när fåren – deras eget jag – kommer i skottgluggen så inser de att de inte kan stå allena. Samtidigt är det en studie i självständighet kontra isolation.

Bland män och får är en finstämd tragikomisk historia om hur en introvert och en burdus reagerar när scrapie upptäcks, fårens egen galna kosjukan. Fåren som obönhörligt är sammankopplade med deras identitet. Utan fåren så finns det ingen mening med deras liv.