Black Snake Moan

11:24 24 May 2007
Genom det här relativt givmilda betyget riskerar jag att avsluta en handfull vänskaper och möjligtvis åtalas för hets mot könsgrupp. Det är som att ge Mein Kampf lovord för en virtuos språkhantering. Men det får det vara värt — den sceniska skildringen är klanderfri. Jag satt törstig hela visningen och skulle kunna skjuta någon med hagelbössa för en kall Coke. Dammet fastnade i halsen och solen slickade min panna. Den heta lilla sydstatsorten flyttade bokstavligen in i salongen med sina torra färger och ljud. Black snake moan är därför på nästan alla sätt en rätt hygglig film. På alla sätt utom handlingen, vilken dessvärre råkar ha en central del.
När unga fröken Rae (Christina Ricci) i sin nyvunna ensamhet en kväll kastar i sig plastmuggsöl för ett helt amerikanskt fotbollslag, trycker i sig en handfull okända droger och sedan blir borderline-våldtagen av stadens andra hillbillys kanske någon skulle tycka att det vore en bra idé med den där deken Sandra Bullock tog i 28 Days, och kanske en polisanmälan. Men det visar sig snart att det hon egentligen behöver hjälp med är att tygla sin sexualitet. Det vet Lazarus (Samuel L Jackson) bot på, för han är en Guds man och äger dessutom en verktygsbod. Från den plockar han fram en lång kedja som den halvnakna anorexitjejen kan kedjas fast i och åma sig kring under så långa, lidelsefulla scener som möjligt. Och titta — inom bara ett par dagar är Rae bättre påklädd och därmed botad från sina lustar. Vilken tur för planerade maken Ronnie (Justin Timberlake), för det han behöver är en dedikerad fru som kan stå vid hans sida, annars känner han sig aldrig trygg själv. Det hela är en självblind instruktionsfilm för patriarkat. Jag hoppas att inte allt för många i min bekantskapskrets smygröstade på F!.