Big Game

Fredrik Asplund 10:47 7 May 2015

Big Game är något så ovanligt som ett finskt actionäventyr i bästa åttiotalsstil med en stor Hollywoodstjärna i huvudrollen. Samuel L. Jackson porträtterar här USA:s president i Finlands mest påkostade film någonsin.

När presidenten är på väg till Helsingfors skjuts Air Force One ner av terrorister över Finlands djupaste vildmark. Han lyckas ta sig ur planet i sista sekund och landar sedan mitt i skogen. Där får han hjälp av den 13-årige pojken Oskari som ensam i ödemarken genomgår ett mandomsprov. De två bildar en osannolik duo och är fast beslutna att sätta dit terroristerna.

Handlingen är precis lika skrattretande som den låter. Är det ingen som saknar USA:s president? Var är all världens media? Varför kan ingen ta sig dit och hjälpa världens mäktigaste man? Men regissören och manusförfattaren Jalmari Helander är snarare ute efter att hylla actionfilmerna han såg som ung än att skapa ett mästerverk, så jag småler mig igenom sådana petitesser. Filmskaparna vet precis vad Big Game är för slags film, och håller en konsekvent och underhållande ton rakt igenom. Matinékänslan är på topp tack vare en självmedveten “nu ska vi ha kul”-attityd som gör att filmen aldrig tar sig själv på för stort allvar.

Jag misstänker att Samuel L. Jackson tackade ja till den här rollen av samma anledning som han sade ja till Snakes on a Plane utan att ha läst manuset. Det är en mindre film som han kan hjälpa fram genom att vara dess affischnamn. Och det är faktiskt riktigt kul att se den vanligtvis så hårde Jackson spela en ganska mesig president som inte kan hantera skjutvapen.

En bör dock vara medveten om att Big Game är en finsk film med en del Hollywoodskådisar, och inte en Hollywoodfilm som råkar utspela sig i Finland. Budgeten är gigantisk jämfört med något av Kaurismäki-brödernas verk, men en spottstyver jämfört med riktiga Hollywoodrullar. Väntar man sig maffig Avengers-action blir man med andra ord besviken. Men som en underhållande och nostalgisk liten hyllning till gamla videobutiksfavoriter är Big Game oväntat lyckad och sympatisk.