Betty tur & retur

Roger Wilson 00:03 25 Jan 2001
Om huvudpersonerna i Neil LaButes debutfilm [I]Män emellan[/I] var kalla och cyniska så är Betty Sizemore, hjältinnan i hans senaste film, det rakt motsatta. Hon är god, mild, självuppoffrande och självutplånande i sådan utsträckning att det nästan är outhärdligt. Hennes följsamhet är ett under med tanke på den själsdödande ledan i hemstaden Fair Oaks i Kansas där hon arbetar som servitris på en diner och är gift med stadens värsta skitstövel. Bettys äkta man (spelad av Aaron Eckhart från just Män emellan) ger nya dimensioner till begreppet mansgris i sina försök att mosa den lilla självkänsla Betty har kvar. Dessutom kopulerar han så flitigt med sin sekreterare att det blivit stora skrapmärken på väggen bakom soffan på kontoret. I detta sjaskiga liv är Bettys enda glädjeämne sjukhussåpan A Reason to Love som hon följer med fanatisk lojalitet. Främst kanske på grund av seriens huvudperson, hjärtekrossaren Doktor Ravell (Greg Kinnear). Det är under en av Bettys såpasittningar hemma framför TV:n som hon hör ljud från rummet intill. Genom en halvöppen dörr bevittnar hon ett våldsamt bråk mellan sin man och två män som han haft skumma affärer tillsammans med. Chocken av våldet hon ser blandas med intrycken från TV-serien och plötsligt antar Betty en ny personlighet - en sedan länge utskriven rollfigur från älsklingssåpan. Snart sitter hon i en bil på väg mot det fiktiva sjukhuset Loma Vista och drömprinsen Ravell - ovetande om att de två männen som startat bråket med hennes man nu är på jakt efter henne. Betty lyckas ta sig till Los Angeles och in i TV-såpans värld där hon skapar stor förvirring med sin skeva världsbild. LaBute blandar mediesatir och svart humor med en och annan våldsamhet, och slutresultatet är en ytterst njutbar komedi där fiktion, drömmar och verklighet smälter samman i Syster Bettys fotspår. Bland skådespelarna är Renée Zellweger i huvudrollen utmärkt som våp, men den ständiga upprepningen av Bettys frånvarande leende och simmiga blick blir lite tröttsam i längden. Däremot förhöjs den kanske inte helt nyskapande driften med såpavärlden av skådespelarinsatser från både Greg Kinnear (som den självupptagne skådespelaren med regi-ambitioner) och Allison Janney (som hans producent). Lika bra är Morgan Freeman och Chris Rock som spelar Bettys förföljare. Däremot lyckas LaBute aldrig övertyga mig om sin sympati för filmens rollfigurer - då och då blir filmen snarare kylig och avståndstagande än varm och mänsklig.
Nurse Betty