Nick och Bryce är kompisar från college. De verkar inte ha träffats sådär öronbedövande mycket fram till den dag då den lite nördige akademikern Bryce ringer upp och säger att han är på väg till Nicks lilla hemstad med uppdraget att passa en lyxvilla. De två möts på en bar. Ett telefonsamtal senare: Bryce är spänt halvhysterisk. Det har hänt något fruktansvärt och han övertalar slacker-Nick att komma över till villan. Där väntar en glad överraskning i form av en tjej som villigt följt med broiler-Bryce hem, men som nu anklagar honom för våldtäkt. Och hon väntar där bokstavligt talat; den klurige Bryce har nämligen bundit fast stackars Lissa nere i källaren.
[I]Best laid plans[/I] är en ganska förutsägbar film i sina försök att vara oberäknelig. Efter det att den verkliga intrigen rullats upp, vilket görs plågsamt långsamt med hjälp av tillbakablickar trots att publiken egentligen har greppat intrigen mycket tidigare, finns det inte så mycket mer att gotta sig åt. De tre karaktärerna känns väldigt stereotypa och Reese Witherspoon, som för övrigt kommer att kunna ses i Mary Harrons ([I]I shot Andy Warhol[/I]) filmatisering av [I]American Psycho[/I], får återigen ingen chans att visa vad hon verkligen går för, utan tillåts att falla platt till marken i samma nivå som hennes fuktiga blickar.
[I]Best laid plans[/I] vill gärna vara lite noirsk och höljd i dimma och lyckas som bäst i sina väl komponerade inomhusscenografier. Men den makabra mysrysstämningen vid en julelik lucköppning infinner sig aldrig. Mamma har köpt fel kalender.
Best Laid Plans
Skådespelare:
Regi: