Beneath Clouds

Roger Wilson 17:51 2 Jun 2003
Tonårstjejen Lena bor i en håla på den australiska landsbygden. Ett sånt där ställe som består av några hus utströdda längs en motorväg, en avkrok där inte ens långtradarna stannar. Hemma råder misär, mamman super och lillbrorsan är kriminell. Det enda ljuset i slutet av tunneln är fantasierna om pappan, som hon tappat kontakten med men minns genom ett album med några svartvita foton. En dag när livet är värre än vanligt, när brorsan hämtas av polisen och hennes kompis berättar att hon är gravid, bestämmer sig Lena för att lämna sin sunkiga hemstad för gott. Hon packar sin ryggsäck och ger sig av mot Sydney, på väg mot pappan, som hon tror fortfarande bor kvar där. En klassisk upptakt till en roadmovie i tonårstappning, med ett tema som känns mer angeläget än originellt. Men så lägger regissören och manusförfattaren Ivan Sen till ytterligare ett lager i historien. Lenas mamma är aboriginer, precis som Vaughn, en ung kille som Lena träffar på sin väg till Sydney - och det blir problematiken kring ursprung, ras och australisk vardagsrasism som utvecklas till filmens egentliga tema. Lena och Vaughn slår motvilligt följe och försöker lifta sig fram till Sydney, och regissören passar på att fläska på med bilder på det vidsträckta landskapet och den mäktiga himlen. Lika folktom och ödslig som den australiska vischan är, lika kargt tillbakadragna är de två huvudpersonerna. Defensiva och fåordiga, ständigt misstänksamma och i försvarsposition efter allt för många svek från föräldrar och andra vuxna. Huvudrollsinnehavarnas sammanbitna skådespeleri sätter tydligt tonen, och vi tvekar aldrig inför allvaret hos deras rollfigurer. För [I]Beneath Clouds[/I] är en av de allt mer sällsynta ungdomsfilmerna som skildrar tonåringar med respekt, utan att trivialisera deras problem eller känslor. Helt oproblematiskt är det förstås inte att arbeta med så små medel som Ivan Sen gör. Det sparsmakade manuset och de fåordiga karaktärerna gör att man längtar efter fler ledtrådar till karaktärerna och deras bakgrund, precis som själva roadmoviens transportsträcka ibland känns lite enformig. Men det är framför allt en extremt lovande debutfilm som Ivan Sen presterat, som dessutom lyckas förmedla en bild av Australien som vi sällan får se. För när såg du senast en svart smågangster i en australiensisk film eller tv-serie?
Beneath Clouds