Bakom masken

Oscar Westerholm 09:00 12 Apr 2018

Bakom masken inleder starkt med den existentiella återvändsgränd Edouard (Nahuel Pérez Biscayart) ställs inför när hans måste lära sig att leva utan ansikte. Han tillverkar masker som han kommunicerar med omvärlden genom, men under allt döljer sig en trasig mänsklighet. Såret under de pråliga maskerna är, precis som slagfälten och sjukhusmiljöerna, smutsiga och blodiga. Men väldigt snart byter filmen riktning. Från att vara ett enkelt men starkt drama om sorg och trauma, blir Bakom masken något lika dramaturgiskt tilltrasslat som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Och ungefär lika trovärdig. 

Ambitionerna om att vara en berättelse om krigets förödande inverkan på den mänskliga själen verkar leva kvar någonstans, fast i en underordnad form. Den får träda tillbaka till förmån för den ena förvecklingen efter den andra. Fokus, som inledningsvis riktats mot soldaternas psykiska och fysiska sår, hamnar så småningom i stället på den allt mer labyrintiska intrigen. I stället för att fokusera på de intima människoporträtt som filmen initialt gör så bra, blir allt slutligen till ett garnnystan av intrigtrådar som för bort uppmärksamheten från filmens potentiella styrkor. Det som rimligen borde vara en emotionell kulmen i en av filmens slutscener riskerar att lämna stora delar av publiken oberörd. 

Däremot är Bakom masken utmärkt som ren underhållning. Det är en välskriven skröna (2013 kammade romanförlagan hem det prestigefyllda Prix de Goncourt) som trots det gärna skulle vilja ha lika mycket pondus som Ettore Scolas Vi som älskade varandra så mycket, men som inte lyckas balansera den stegrande intrigen med den känslomässiga kärnan. Bakom masken är likväl en underhållande film. Dekadensen i mellankrigstidens Paris skildras kanske utan någon anmärkningsvärd fingertoppskänsla, men tittaren dras ändå med i den uppjagade stämningen. Det går att skymta den skadade själen under den raljanta ytan, men Dupontel väjer tråkigt nog bort blicken precis innan det bränner till. Bakom den pråliga masken är det svårt att avgöra om det verkligen finns något att med sig hem. 

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; font: 12.0px 'Times New Roman'; min-height: 15.0px} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; font: 12.0px 'Times New Roman'; color: #474747} span.s1 {color: #000000} span.Apple-tab-span {white-space:pre}

Au revoir là-haut
Genre: 
Skådespelare: 
Manus: 
Regi: 
0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner

Filmrecension: Jimmie

Jesper Ganslandt ställer oss frågan "Tänker du annorlunda när du ser ett vitt svenskt barn på flykt?", men hur lyckat är det egentligen?