Bad Neighbours 2

Edith Olsson 12:12 5 May 2016

Det har inte hänt mycket sedan vi först träffade paret Radner. Mac (Seth Rogen) och Kelly (Rose Byrne) tvivlar på sitt föräldraskap med barn nummer två på väg, försöker få sitt hus sålt och bara gå vidare. Teddy (Zac Efron) har svårt att känna sig värdefull medan livet springer förbi och söker nu ett sammanhang (och en bostad). Desperat springer han till Delta Psi Betas gamla hus, där han möter Shelby (Chloë Grace Moretz) och hennes nystartade kvinnliga studentförening Kappa Nu. I ett sorgligt ögonblick ser Teddy hur han kan ordna både bostad och mening med livet.

Storyn, eller det lilla till story som möjliggör skämt, känns igen från den första filmen: gift par mot högljudd studentförening. Twisten kommer när Teddy hämndlystet ska hjälpa Radners istället för att som tidigare festa sönder dem. Eller ja, twisten är egentligen hur väl det fungerar i hela filmen – dynamiken, humorn, karaktärerna och kemin. Skämten är stundvis grova, men inte sunkiga eller för barnsliga, och tempot är trevligt hetsigt. Man slår hela tiden uppåt och blinkar igenkännande till publikens eventuella egna osäkerhet. Det inte är för alla och med ett bäst före-datum, men fortfarande uppfriskande fritt från antagandet om att publiken är idioter.

Största stjärnan i Bad Neighbours 2 är systerskapet som Kappa Nu eftersträvar. Även om det på ytan adresseras som sexism och en rättighet att ha fester likt de manliga studentföreningarna så handlar Kappa Nu lika mycket om att hitta en trygghet. Att få vara egen, rolig och hög som ett hus.