Auto Focus

15:36 28 Feb 2003
Men gotta have fun. Ja. Det är ju vad världsordningen, i alla väderstreck, går ut på. Därmed [I]Auto Focus[/I] huvudpersons Bob Cranes självklara livsinställning tillsammans med devisen "En dag utan sex är en dag åt skogen." Förbjud en unge att äta karameller och han blir helt besatt av godis. Begränsa en människas sexuella aktivitet till endast barnalstring med hänvisning till religiösa dogmer och hon eller han blir besatt av att knulla. Det är liksom ren naturlag. Extra krydda i sörjan blir det dessutom om det handlar om en man vars yttre image är helylle ända upp i rumpan: Gift - med sin high school sweatheart - kristen trebarnsfar som gör succé som hygglofånig soldat i 60-talskomedin [I]Hogans hjältar[/I]. I takt med karriärframgången ökar Cranes sexmissbruk till hänsynslös, blind frenesi, skildrat av filmlegendaren Paul Schrader (skrev bland annat manus till [I]Taxi Driver[/I]) utan moraliserande, vilket givetvis gör porträttet (ursprungligen en bok) så mycket mer intressant. Crane tycker verkligen att han har rätt att köra in den utan urskiljning och förvisso - varför ska man inte ta för sig av den kladdiga sexkakan när den nu bara kastar sig mot dig? I flock? (Detta före AIDS givetvis.) En slags känsla av total frihet och makt över sitt egna liv och drifter. Visst, det går överstyr, och Crane - bakom sin all American ondulering - är en vidrig typ, så tydligt i Kinnears briljanta porträtt. Willem Dafoe föreställer fingertoppskänsligt (med bara lite överspel) John Carpenter, det tragiska kopuleringsteamets andra hälft - mannen med videokameran! Så orgierna kan förevigas i varje full detalj. Carpenter är en ganska enfaldig tönt med outsagd men tydlig insinuation om homosexuell dragning till Crane, en eventuell konstruktion som känns lite krystad men samtidigt har stor spekulativ betydelse för handlingen. Schrader tappar ibland spåret och gör försök till inte alldeles konsekventa formexperiment, men som helhet är filmen mycket snygg - sextiotalsretro! - och elegant berättad. Det unkna sorgliga, hur storhetsvansinnet förgör medelmåttan och hans omgivning, drabbar en inte förrän filmen är över. Historien om en loser som vill ha allt men blott hamnar på mitten och bokstavligen sprutar sin frustration över hela La-la-land. Med eftersmaken äckligare än gammal rutten sperma.
Auto Focus