Apocalypse Now Redux

Roger Wilson 14:51 27 Aug 2001
Att återuppta bekantskapen med Coppolas [I]Apocalypse Now[/I] är trots filmens mörka tema på många sätt en behaglig uppgift. Här finns ett stort antal scener som gått direkt till filmhistorien -- helikopterattacken, playmate-uppvisningen mitt i djungeln, infernot vid Do Lung Bridge med krigets meningslöshet manifesterad i de höga soldaternas uttryckslösa ögon. Att återse [I]Apocalypse Now[/I] på den svenska biorepertoaren är däremot en mer omvälvande upplevelse. Utan att hänge sig åt någon trött "det var bättre förr"-jargong så är det bara att konstatera att Coppolas verk totalt skiljer sig från vad man kan se i övrigt på bio. Med sitt suggestiva bildspråk, sitt personliga uttryck och svårtillgängliga kärna är den som självlysande i en grå massa av ängsligt marknadsanpassade produkter. [I]Apocalypse Now[/I] har åldrats med värdighet, vilket kanske är mer än man kan säga om huvudrollsinnehavaren Martin Sheen vars unga upplaga spelar den amerikanske kaptenen Willard som ger sig ut på en uppdrag in i Vietnams djungler för att hitta och döda den avhoppade översten Kurtz (Marlon Brando) som driver en egen armé efter eget huvud. Tyvärr är det själva skälet till återlanseringen -- de 53 minuter tidigare inte visat material som Coppola kompletterat filmen med -- som drar ner helhetsintrycket. Till exempel den nästan halvtimmeslånga sekvens som skildrar Willards besök på en fransk plantage -- scener som Coppola själv menar ger ett historiskt perspektiv till konflikten i Vietnam. För mig blir scenerna snarare en övertydlig passus som stör rytmen och utvecklingen i filmen. Samma sak med en scen inne i lägret där generalen, Kurtz, läser högt ur Time Magazine för den fängslade Willard. Plötsligt försvinner mystiken i filmen, och ersätts med ett klumpigt och okänsligt framfört politiskt budskap. Det är när filmens poetiska ton byts ut mot politik som [I]Apocalypse Now[/I] känns föråldrad och daterad. Kanske ska man vara lite försiktigare när man ger sig in och börjar kladda med något som faktiskt är en klassiker.
Apocalypse Now Redux