Antlers

Daniel Hånberg Alonso 09:00 28 Oct 2021

Antlers är den c-skräckis du hittar på valfri streamingtjänst när du har sett klart på alla filmer du känner till och blivit rekommenderad. Om det här hade varit 00-talet så hade man hittat den för 29:- på Ginza sex månader efter DVD-släpp. Inte för att filmen är pinsamt dålig, utan för att den är så menlös. Om den varit pinsamt dålig hade man åtminstone haft något att underhållas av.

I en småstad i Oregon upptäcker en lärare (Keri Russell) att allt inte verkar stå helt rätt till med en av sina elever. Han verkar dölja något…

Med en titel som Antlers och en producent med namnet Guillermo del Toro så har man vissa förväntningar på lite kittlande monsterskräck. Men regissören Scott Cooper är alldeles för seriös för det. Han är alldeles för upptagen med att skapa ”atmosfär” med hjälp av scener där ingenting händer. Folk går långsamt, ofta i mörker, till ödesmättat ljudlandskap. I början är det lite stämningsfullt, men väldigt snabbt blir det lika trist som det ständiga kalla och regniga vädret.

Förmodligen är Scott mer intresserad av de olika teman som filmen viskar omkring men aldrig gör något tillfredsställande med; trauman efter övergrepp, fattigdom, miljöförstöring, småstadsfördärv och varför inte lite gammal hederlig urfolksmystik. Om dessa hade kunnat vävas in mer, eller tvärtom, ifall filmen omfamnat monstret i sig – då hade Antlers varit mer framgångsrik. Makeup-effekterna är nämligen strålande och tekniskt går det inte att klaga på den. När filmen faktiskt är skräck, då lever den upp. Synd bara att vädret är så trist och människorna går så långsamt. Antlers är en skräckis du utan dåligt samvete kan somna till i soffan.