The Amityville Horror

Johanna Koljonen 16:14 22 Aug 2005
Är det bara jag eller har trailers blivit allt opålitligare under de senaste åren? Dels visar de scener som inte ens är med i den färdiga filmen. Dels förväntar man sig att filmregissören ska vara lika begåvad som den kollega som satt ihop trailern. Efter den fenomenalt tajta lilla reklamen närmade jag mig [I]Amityville Horror [/I]med högt ställda förväntningar. Det hade varit bättre om jag i stället haft 1979 års originalupplaga i bagaget. Då hade jag åtminstone varit förberedd på problempunkterna i handlingen. Det var en gång en ung man som brutalt mördade hela sin familj och försökte skylla det på blodtörstiga röster i väggarna. De tragiska händelserna sänker marknadsvärdet på Onda Huset och familjen som flyttar in känner att de har gjort ett kap. Delar av byggnaden är ju liksom antika! Susandet och knakandet ingår i husets mysiga karaktär! Och om plastpappan har blivit lite hispig beror det väl på stress över flytten? Utan att sabba några överraskningar kan jag nog förtydliga redan här att det inte är flytten som är problemet. Den nybakade regissören Andrew Douglas är en kompetent filmare, men han utnyttjar inte sitt vackra spökhus till visuell skräck. Istället förlitar han sig på töntiga ljudeffekter ("kiiiill theeem") och ett spektakulärt jönsigt manus. Familjen förföljs av ett slags jungiansk urmördare som av oförklarade orsaker plötsligt har vaknat upp i slutet av 70-talet. Som tidsandan kräver anlitas en katolsk exorcist, hur oförsvarbart det än är rent filmiskt idag, och roten till det onda visar sig vara en indianbegravningsplats. Okej, det där sista hittade jag på, men det är inte långt ifrån. Nämnde jag att Onda Huset också har onda småtjejer? Inte bara det, det visas ond testbild i teven också. Allt detta uppvägs i någon mån av Ryan Reynolds, nyligen aktuell som den enda ljuspunkten i Blade Trinity. Han spelar samma roll igen: cynisk, lidande och topless. Reynolds slog igenom i sitcom-maran Tre vänner och en pizzeria men har genom sin nyfunna torso och några välvalda roller landat i B-actionskådisarnas absoluta toppskikt. Nästa år ska han göra film med The Rock. Med lite tur är de bägge topless. Då blir resultatet dubbelt så bra som Amityville Horror.