Anton Corbijn följer upp långfilmsdebuten Control med en thriller som inte kan beskrivas som vare sig tät, spännande, fängslande eller något annat epitet som vanligtvis tillskrivs thrillers. Faktum är att det är ganska långtråkigt. George Clooney spelar den oh so hårdnackade lönnmördaren Jack som efter en smärre massaker i Dalarna (!) sticker till Rom för att jobba på sitt nästa uppdrag. Men så blir han polare med en katolsk präst och kär i sin favorithora på lokala bordellen. Med ett för första gången blottat hjärta bestämmer han sig för att detta får bli hans sista uppdrag.
De första scenerna i The American utspelar sig i ett svenskt vinterlandskap och är vansinnigt snygga och spännande. Sedan tappas tempot helt, för att aldrig riktigt hittas igen. Att Corbijn är fotograf i första hand är uppenbart med alla fågelperspektiv, flera scener där kameran ligger på samma bild i flera minuter och alla noggranna ljussättningar. Absolut inget fel i det, men det är trist när det blir på bekostnad av andra betydande faktorer. För det är svårt att frångå faktumet att man faktiskt inte bryr sig särskilt mycket. Inte om Jack, inte om hans uppdrag, inte om föremålet för hans kärlek. Frågan är om ens George Clooney bryr sig, där han oengagerat flanerar runt i Rom och bygger vapen. Men han är åtminstone snygg under tiden.
Av: Emelie Gunnarsson