Alla vet

Essy Klingberg 15:15 14 Mar 2019

Regissören Asghar Farhadi har med The Salesman och About Elly tidigare visat prov på förmågan att skapa spänningsfyllda och unika familjedraman, och i jämförelse med dessa framstår Alla vet som ganska konventionell. Penelope Cruz briljerar och breddar sin repertoar i rollen som nervvrak till tonårsmorsa, men filmen lyckas inte riktigt engagera i två timmar. 

I en familj som glidit isär riktas allas misstankar mot alla, och det dröjer såklart inte länge förrän Lauras gamla flamma Paco, spelad av Javier Bardem, dras in i det hela. Det är uppfriskande att efter filmer som No country for old men och Loving Pablo se Bardem i en mångfacetterad roll, och inte som renodlad skurk. Relationsdramat som utspelar sig mellan de två superstjärnorna blir det som lämnar mest avtryck. Att filmen dessutom är vackert iscensatt och förlagd till en spansk småstadsidyll med vinrankor, vespor och salsadans under bar himmel, gör att det blir en estetisk tillfredsställande bioupplevelse. 

Filmens svaghet blir i slutändan den faktiska handlingen, kidnappningsdramat som inte riktigt tycks komma till skott. En del trådar lämnas mer eller mindre ouppföljda, och den stora, förväntade konfrontationen uteblir. Det står klart att Farhadi vill lämna utrymme åt ett större, mer subtilt berättande om mellanmänskliga relationer, men när han inte låter rollfigurerna drabba samman förlorar greppet effekt. Asghar Farhadis åttonde film är ögonbedövande vacker från första bildrutan, men når inte sin fulla potential. 

Genre: 
Skådespelare: 
Manus: 
Regi: 

Fler filmrecensioner