A Walk in the Woods

Isabelle Espinoza 09:50 27 Nov 2015

Pensionerade reseboksförfattaren Bill Bryson (Robert Redford) känner att åldrandet kommer ikapp honom. Döden andas honom i nacken efter att han gått på en begravning för mycket och han beslutar sig för att ta sig an en sista strapats – att hajka genom Appalacherna, att gå vandringsleden på 350 mil från Georgia till Maine, en nätt liten promenad på några månader.

Den ende som kan tänka sig att göra honom sällskap på vandringen är en gammal vän som han sedan länge förlorat kontakten med, den alkoholiserade och överviktige mångsysslaren Stephen Katz (Nick Nolte). Tält och ryggsäck inhandlas och några förfärliga skämt om hur modern utrustning är hemskt dyr och använder vetenskapliga termer i sin beskrivning följer. Det blir Emma Thompson, i en perfekt exekverad roll som orolig men rapp och humoristisk hustru till Redford, som räddar de första tjugo minuterna av filmen.

Med tanke på det lama manusupplägget innan farbröderna får ge sig av avlöper den sedan inte så tokigt. Robert Redford har fortfarande ett ikoniskt skimmer som skådespelare och bär sina 79 år med grace liksom Nolte också har sin charm kvar när han för femtielfte gången gör sin down-and-out luffare-figur, den här gången med ett stråk av undergiven ödmjukhet.

Det viktiga med A Walk in the Woods är inte att det är en habilt genomförd bagatell om ett par åldrande kompisar som återförenas på en hajkingtur, utan den underliggande filmhistorien som den minner om. Redan 1998 var filmen påtänkt och skulle återförena Robert Redford och Paul Newman i rollerna som de gamla vännerna som glidit isär.  För tredje gången skulle de haka i berättelsen om sin filmvänskap, den som startade med Butch Cassidy och Sundance Kid och följdes av Blåsningen.  Men planen sprack. Det drog ut på tiden och innan filmandet kom till skott blev Newman för gammal och dog 2008.

När Nolte och Redford ligger och snackar i tältet, hörnade av en irriterande medhajkare, kan en välvillig filmpublik tänka (om den vill!) att Butch Cassidy också ligger där intill och lyssnar och flinar. Att rädsla för döden både kan vara en konsekvens av att bli gammal och av att hundra bolivianska soldater väntar utanför beredda på ordern "fuego!".