A History of Violence

Tomas Hemstad 16:14 22 Nov 2005
På 90-talet tycktes det vimla av filmer i samma skola som A history of violence. Organiserad brottslighet, övervåld och mörkt sexig stämning var ingredienserna i såväl Tarantino-filmerna som Romeo is bleeding och Léon. När David Cronenberg tar över stafettpinnen ett tiotal år efteråt tillför han inte så värst många nya ingredienser, men hantverket är det inget fel på. Tom Stall (Viggo Mortensen) lever ett enkelt familjeliv i en småstad i Indiana. En dag dyker ett par skurkar upp på hans kafé och när de hotar hans personal övermannar han och dödar dem med förvånande lätthet. Detta leder till att ett gäng gangsters från Philadelphia dyker upp i den lilla staden. Och de påstår att Tom egentligen är någon helt annan. Det känns bra att Cronenberg bevisar att han fortfarande kan göra spännande film efter 2002 års gräsliga sjukdomsjournal Spider. A history of violence spretar lite väl mycket på sina ställen men i grund och botten är det ganska spännande och god underhållning. Och även om vissa trådar slarvas bort mot slutet är skärpan tillräcklig för att hålla mig klistrad hela vägen igenom. Antagligen vill Cronenberg skapa något större än en actionthriller. Men frågeställningarna om våld, botgörelse och identitet är inte på något sätt filmens styrka. Istället är det just som en hyfsad actionthriller för oss som ibland kan sakna 90-talet som A History of Violence landar. The king of venereal horror har hunnit passera femtiostrecket med några år och har tillräckligt många succéer i ryggen för att våga gambla med sina filmval. Det här är kanske inte den Cronenberg som vi lärt oss att älska genom köttiga skräckisar med sexuella övertoner men det känns ändå coolt att gubben vågar experimentera. Och att han fortfarande är med i matchen är det ingen tvekan om.