10 orsaker att hata dig

admin-kollegorna 14:40 23 May 2000
En amerikansk kärlekskomedi i high school-miljö. Voff! Det var ett tag sedan. Ända sedan man genom [I]Scream[/I] åter fick upp ögonen för den kommersiella potentialen i denna 80-talets regalgenre, har berättelser om hormonstinna tonåringars kamp med monster eller kärleksbesvär flödat över de svenska biograferna (och då ska man komma ihåg att vi bara får hit de som anses vara åtminstone halvt sevärda). Filmmakarnas inspiration har sjunkit ikapp med antalet kopierade intriger och den senare tiden har man tagit sin tillflykt till de gamla klassikerna. Reaktionära [I]She´s All That[/I] våldgör sig på [I]Pygmalion[/I], [I]En djävulsk romans[/I] orenade [I]Les liason dangereuses[/I] och denna film säger sig bygga på [I]Så tuktas en argbigga[/I]. Men likheterna med Shakespeares verk är få och ytliga. Man har försökt vinna några poäng genom att ge huvudpersonerna efternamn som Verona och Stratford, och visst finns här en argbigga, men den gamle britten lär trots det rotera i sin grav. Historien är nämligen av numera klassisk och simpel high school-art: kille får betalt för/ingår ett vad att bjuda ut udda tjej, våndas först men blir kär på riktigt, tjejen får reda på omständigheterna och blir - till en början - förorättad. Nej, det är definitivt inte intrigen som gör att denna film emellanåt ändå lyckas få upp huvudet ovan träskets yta. Låt vara att mitt filmiska immunförsvar har brutits ner av de senare årens alla skolfilmsklichéer men jag skönjer ändå en tendens till att vilja parafrasera den egna genren. Det handlar inte om några metafilmiska utsvävningar likt de i [I]Scream[/I], snarare en lättare karikering, inte olik den som gjorde TV-serien [I]Parker Lewis[/I] så populär under mitten av 90-talet. Här utvinns en och annan lustighet, bäst är huvudpersonen Katarinas extremt överbeskyddande men frispråkiga pappa. Men regissören Gil Junger vågar/vill inte hålla tonen filmen ut, utan låter istället de udda inslagen ebba ut i takt med att vi närmar oss den obligatoriska avslutningsfesten, med sina lika obligatoriska konfliktlösningar. [I]10 orsaker att hata dig[/I] har den goda smaken att leverera en i sammanhanget ovanligt godtagbar sentens. Till skillnad från nyliga [I]She's All That[/I], som hyllar konformitet, låter Junger världen anpassa sig efter den ostyriga. Och [I]det[/I] var det faktiskt ett tag sedan vi såg.
10 Things I Hate About You