Spellagstiftningen är oförutsägbar och benägen att förändras ofta, i synnerhet när det kommer till spelande på nätet. Internetsektorns snabba tillväxt under de senaste två åren innebär att förändringar sker i snabbare takt än någonsin: Tillsynsmyndigheter över hela världen försöker hålla jämna steg med tekniska landvinningar, samt hantera de sociala utmaningarna i kölvattnet av pandemin.
Den globala marknaden för nätspel väntas fördubblas mellan 2018 och 2025, till uppskattningsvis 94,4 miljarder dollar, och många regeringar har beslutat sig för att agera.
Sverige är ett exempel. Efter en tvåsiffrig tillväxt i andra kvartalet 2021, har Spelinspektionen efterlyst skärpta åtgärder, som att operatörer kontinuerligt ska övervaka spelares spelbeteende och tillämpa en mer måttfull marknadsföring.
Det här är typiska manövrar för ett land som är känt för att ha en välreglerad spelmarknad, men hur står sig Sveriges lagstiftning jämfört med resten av världen?
För att få en rättvisande bild har vi noga granskat de viktigaste aspekterna av ledande spelmarknader – bonuskampanjer, marknadsföring, åtgärder för självavstängning och hjälp till problemspelare – och jämfört dem med Sveriges nuvarande modell.
Marknaderna det gäller är de som regleras av Malta Gaming Authority (MGA), Storbritanniens Gambling Commission (GC) samt Curacao Gambling Control Board.
Casino Guru – en ledande informationskälla om onlinespel med den största onlinecasinodatabasen på nätet – finns till hands för att bidra med expertis till vår analys. Peter Jesko, chef för teamet för casinokommunikation och dataanalys, kommer att dela med sig av sina synpunkter i frågan.
Bonuskampanjer
Onlinecasinobonusar är ett tveeggat svärd för spelbranschen: å ena sidan utgör de ett effektivt marknadsföringsverktyg för casinon då de hjälper till att väcka ett intresse bland spelare, och därigenom intäkter. Bonusar kan även vara ett trevligt extra tillskott för spelare eftersom de ger en möjlighet att experimentera med nya casinon och eventuellt vinna extra krediter.
Å andra sidan betraktar vissa kritiker casinobonusar som en bidragande faktor till problemspelande och ett sätt att locka spelare att registrera sig på samvetslösa, ohederliga webbplatser.
Olika spelmyndigheter reglerar följaktligen bonusar på olika sätt. Merparten tillämpar grundläggande bonusprinciper: Spelare måste vara fullt medvetna om, och godkänna casinots villkor för tjänsten, de måste kunna se dem när som helst efteråt, och de måste lova att inte bryta mot dem.
Curacao-licensen är ett undantag till denna oskrivna regel. Dess riktlinjer nämner inte bonusar överhuvudtaget, vilket gör den till den mest tillåtande licensen i det avseendet. Casinon är fria att erbjuda precis vilka bonusvillkor de vill, utan vidare granskning.
MGA- och GC-licenserna signalerar båda ett striktare förhållningssätt. De är två av de första myndigheterna att erkänna bonusar och ställer var och en specifika krav. GC-casinon måste visa spelarnas bonussaldon åtskilt från kontanta medel för att det tydligt ska framgå hur mycket de är berättigade till, medan spelare på MGA-casinon har rätt att få stöd från en opartisk tredje part i tvister som rör bonusar.
Sverige har emellertid den striktaste bonuslagstiftningen på andra sätt. Spelinspektionen begränsar casinon till en enda bonus per spelare – en välkomstbonus de får när de har gjort en insättning. Syftet är att skydda spelare från problemspelande, samtidigt riskerar dock den här typen av begränsningar att få motsatt effekt, vilket Peter Jesko från Casino Guru förklarar:
”Sveriges strikta förhållningssätt till bonusar har goda avsikter, men spelare är mer benägna att leta efter erbjudanden på annat håll om de inte kan få dem på inhemska casinon. De kan hamna på olicensierade utländska sajter som faller utanför Spelinspektionens skydd.”
Reklam
Reklam spelar en nyckelroll i alla branscher, eftersom den hjälper företag att nå ut till sina kunder. Traditionella metoder, som reklaminslag på tv och radio, tidningsannonser och reklamtavlor, måste typiskt sett följa riktlinjer vad gäller innehållet. Webbaserade annonser är emellertid en aning mer komplicerade. Desinformation och riktad reklam är ett vanligt problem, och det är ingen enkel uppgift för tillsynsmyndigheterna att hålla koll på hur alla uppför sig.
Många spelmyndigheter gör dock sitt bästa för att kontrollera sina licensinnehavares annonser. I Malta har MGA tydliga riktlinjer som casinon måste följa: De får inte rikta sig till utsatta individer, såsom minderåriga; de får inte glamorisera spelande på något sätt; och varje annons måste åtföljas av ett meddelande om säkert spelande.
Den brittiska tillsynsmyndighetens regler är snarlika, men med ett viktigt undantag: Operatörer får inte använda animerade annonser om de tilltalar barn och riskerar att leda till minderårigt spelande.
Curacao visar återigen sin fördragsamhet i denna fråga, med en enda reklamregel som deras casinon måste följa: Allt innehåll måste åtföljas av ett meddelande om säkert spelande som godkänts av tillsynsmyndigheten. Det finns inga särskilda bestämmelser för minderåriga, utsatta spelare eller kring att romantisera spelande.
Sverige placerar sig någonstans mellan dessa två ytterligheter. Trots uppmaningen nyligen om att placera spelannonser i samma kategori som alkoholreklam, innebär tillsynsmyndighetens relativa oerfarenhet att delar av regleringen fortfarande inte gått igenom.
Peter Jesko kommenterar de senaste ansträngningarna:
“Det är oerhört viktigt att ha tydliga riktlinjer för spelreklam. Spelande kan vara precis lika beroendeframkallande som alkohol och cigaretter, och flera studier har visat att sättet på vilket spelande marknadsförs påverkar sjukdomar som spelberoende. Så, när det handlar om bestämmelser för spelreklam, rör sig Sverige tveklöst i rätt riktning.”
Åtgärder för självavstängning
Ett av huvudsyftena för alla spelmyndigheter är att främja säkert spelande, men hur de går till väga för att göra det kan variera.
Självavstängningsverktyg är en av de viktigaste åtgärderna som finns att tillgå, och forskning visar att det är en effektiv, billig metod. Dessa verktyg låter spelare utestänga sig själva från casinon och är ett oerhört bra komplement vid behandling för spelberoende. De åtföljs normalt av följande regler:
- Självavstängda spelare får varken besöka ett fysiskt casino eller ett onlinecasino, och kommer att avvisas om de gör det.
- En spelare kan inte avsluta sin självavstängning i förtid.
- Operatörer får inte rikta reklam mot självavstängda spelare.
De här verktygen kan typiskt sett delas in i två kategorier: självavstängning på ett enskilt casino, eller en generell avstängning från alla casinon inom jurisdiktionen för en nationell licens. Det senare är mer effektivt eftersom det minskar risken för att spelaren bara använder ett annat casino.
Trots verktygens konstaterade fördelar underlåter många tillsynsmyndigheter att erbjuda ett heltäckande verktyg för självavstängning. Curacao och Malta saknar ett nationellt system för självavstängning, även om MGA har uttryckt planer på att introducera ett i framtiden.
De svenska och brittiska myndigheterna har ett nationellt system, och det är något som lovordas av Casino Guru-experten.
“I båda länderna har systemet för själavstängning varit framgångsrikt: Bara i Sverige registrerade sig 30 000 människor till systemet inom tre månader efter lanseringen, medan det brittiska initiativet, GamStop, är ett ändamålsenligt gratisverktyg som har hjälpt nästan en kvarts miljon människor att göra något åt sitt beroende.
”Vi bör dock inte bli självbelåtna. Det faktum att länder har olika inställning till självavstängning gör det enkelt för avstängda spelare att bara söka efter casinon i andra länder. På Casino Guru anser vi att ett globalt initiativ är det enda sättet att göra självavstängning till en verkligt stark åtgärd, och Sverige bör ansluta sig till kravet på att detta ska träda i kraft så snart som möjligt.”
Finansiering av stöd för problemspelare
Behandling av spelproblem är en kostnadskrävande process, där hjälplinjer, stödgrupper och behandlingscenter är i behov av betydande finansiering. Eftersom de flesta problemspelare saknar möjlighet att själva betala för sin behandling, behöver tillsynsmyndigheter i en växande spelindustri kliva in och säkerställa att dessa hjälpmetoder finns tillgängliga.
Så hur står sig de bästa myndigheterna i det här avseendet? Det är en blandad kompott. Storbritannien har det kanske mest robusta systemet, som kräver att operatörer bidrar med mellan 0,1 % och 1 % av sin årliga omsättning till lokala välgörenhetsorganisationer som hjälper spelmissbrukare. Gambling Commission bidrar också direkt till sådana ändamål. Till exempel donerade man nyligen 800 000 £ till ett folkhälsoprogram inriktat på att minska skadorna av spelande.
Malta och Curacao är emellertid inte lika strikta. Malta ger operatörer möjlighet att bidra till en stödfond för problemspelare, medan något liknande inte nämns i Curacaos lagstiftning. Även om enskilda casinon i båda fallen kan ge donationer till goda ändamål, finns det inga samordnade ansträngningar mellan dem för att göra det.
Sverige överbryggar återigen gapet mellan de två sidorna. Landet har en obligatorisk avgift inkorporerad i spelskatten som oavkortat går till hjälpcenter för problemspelare.
Peter Jesko tror dock att Sverige kan göra mer:
”Som i många länder är samhällskostnaderna för problemspelande i Sverige enorma. En nyligen genomförd studie angav siffran 1,42 miljarder euro, men det finns andra konsekvenser som vi inte kan sätta ett pris på, som till exempel långtidseffekter på enskilda individers psykiska hälsa. Det är logiskt att speloperatörer bidrar till tillgängliga hjälplösningar för spelproblem, oavsett om det är genom skatter eller genom en särskild avgift riktad till hjälporganisationer."
En växande industri
Punkten med en växande spelindustri är avgörande, och något som går som en röd tråd genom alla avsnitt av denna artikel.
Det är en sak att bedöma hur världens främsta spelmyndigheter reglerar sina spelbranscher just nu, men om Sverige vill utveckla en världsledande spelbransch med fokus på spelarnas välfärd, då måste man se framåt –en framtid med en ständigt växande onlinespelsindustri på över 100 miljarder dollar.
Peter Jesko förklarar: ”Sverige borde, precis som alla länder i världen, titta på spellagstiftning ur ett fem, tio eller 30-årsperspektiv – de måste sträva efter konstant förbättring. I takt med att spelmarknaden växer, kommer dessutom antalet spelare med problem att öka. Det är något som Sverige och resten av världen borde ta höjd för.”