Egenanställningsföretaget Cool Companys senaste frilansbarometer visar på ökad aktivitet i hela landet. Såhär gör du för att hitta uppdragen, och ta rätt betalt för dem.
Det blir alltmer populärt att frilansa, det är den första slutsats man kan dra utifrån Cool Companys årliga frilansbarometer som nyligen släpptes. Det är dessutom allt fler utanför storstäderna som börjat frilansa och där frilansandet rent procentuellt ökar mest. Men tittar man på var flest frilansare bor är det kanske föga förvånande Stockholms län som toppar listan.
– Även om länen med de tre största städerna är de län där flest frilansare bor sker den största ökningen nu mer spritt över landet. Det beror troligen på att allt fler kan hitta uppdrag och jobba på distans oavsett var uppdragsgivaren och företaget har kontor, säger Matilda Konkell, kommunikationschef på Cool Company.
Vilka andra anledningar kan ligga till grund för det ökade intresset för att frilansa?
– Med pandemin kom många förändringar, inte minst på arbetsmarknaden. Människor fick mersmak på friheten från kontoren och fick tid att fundera över vad man vill göra. Här föddes alldeles säkert mängder av frilansdrömmar och affärsidéer.
Finns det några risker eller fallgropar med att frilansa istället för att ha en fast anställning?
– Det är en väldigt god idé i att doppa tån i frilanslivet först som egenanställd och fakturera utan företag, innan man säger upp sig och drar igång ett aktiebolag. Som frilansare ansvarar du på ett annat sätt för din egen inkomst. Du behöver hitta dina uppdrag och självklart ha ett bredare perspektiv på din inkomst, till skillnad från att vara anställd då oftast en och samma summa kommer in som månadslön. Så visst kan det finnas fallgropar om man skippar delen om eget ansvar i ”frihet under ansvar”, men samtidigt som det finns fallgropar finns det även hjälp att få.
Var går gränsen för när ska man vara egenanställd och när ska man starta eget företag?
– Det där är väldigt individuellt. Vissa väljer att driva sin frilansverksamhet på heltid utan ett eget företag på heltid under många år, just för att man inte vill hantera all bokföring och administration som det skulle innebära med ett eget bolag. Andra testar egenanställning tills att man etablerat någon eller några trygga kunder och därefter tar steget och startar bolag.
Den yrkeskategori som allra flest frilansare arbetar inom är enligt frilansbarometern är design.
– Designyrken är tillåtande mot frilans som arbetsform. Projekten är många gånger inte längre än någon till några månader, det finns en vana och acceptans för att jobba digitalt och självständigt och alternativet för kunder är oftast att vända sig till en byrå, fortsätter Matilda Konkell.
Om man tittar på unga frilansare i åldrarna 18–25 är det emellertid vanligast att frilansa inom marknadsföring, såsom till exempel social media manager och influencer marketing.
– Influencer marketing som är en del av branschområdet marknadsföring växer så det knakar, och har gjort det under ett antal år. Liksom alla frilansbranscher är det många som inleder sin karriär inom influencer marketing med att vara egenanställd, testar ett gäng samarbeten och därefter tar nästa steg.
Går det att säga något om hur arvodesnivån ser ut för den generella frilansaren, alltså har den gått upp eller ner eller stått stilla i samband med ökningen?
– Frilansare är ju ett ganska brett begrepp och det är svårt att generalisera när det gäller så otroligt många branscher. Men om vi ska ge oss på att generalisera ändå så kan man se att snittfakturan som frilansare skickar den senaste tiden har ökat i värde. Just att sätta pris på sin egen tid och kompetens som frilansare är såklart svårt, men som en hjälp på vägen finns en hel del forum, grupper på sociala medier och vi har även en lönebarometer på vår hemsida för att frilansare ska kunna benchmarka sitt timpris mot vad motsvarande timpris vore som anställd.
GIGWAY MATCHAR FRILANSARE MED UPPDRAG
För att det ska bli enklare för frilansare att hitta uppdrag, och för uppdragsgivare att hitta frilansare, erbjuder Cool Company matchningstjänsten Gigway. Under hösten köpte företaget även upp den närbesläktade tjänsten Gigway, som är specialiserade på just design och marknadsföring. Tjänsterna slogs ihop och slog ihop för att frilansare ska kunna hitta uppdrag inom både kreativa yrken och IT/Tech på samma plattform på Gigway.se.
Nu blir det alltså ännu lättare att hitta uppdrag i frilansdjungeln, och frilansaren kan dessutom sköta faktureringen på ett och samma ställe.