Efter att ha gjort festivalen både kött- och mjölkfri ska nu Way Out West bli klimattransparent med hjälp av samarbetspartnern Oatly.
Transparensen innebär att klimatavtrycket för bland annat mat, dryck, transport, boende och energi kommer att redovisas öppet för att öka kunskapen om växthusgasutsläpp. Syftet med initiativet är att i förlängningen hjälpa festivalbesökarna att göra mer hållbara val. Way Out West blev 2013 den första svenska festivalen att bli hållbarhetscertifierad. Tillsammans med Oatly startar i år ett projekt med att synliggöra klimatavtrycket för festivalen.
Koldioxidekvivalenter är ett gemensamt mått för olika växthusgasers påverkan på klimatet och används för att mäta utsläpp av alltifrån flyg till maten på din tallrik. Förutom det som krävs för att arrangera festivalen deltar alla mat- och dryckesleverantörer.
– Koldioxidekvivalenter är ett bra mått, men säger inte särskilt mycket så länge det inte finns något att jämföra med eller en förståelse för vad det innebär. Därför är det nödvändigt att fler producenter tar sitt ansvar och synliggör sina klimatavtryck så att konsumenter får möjlighet att göra hållbara val i sin vardag. Vi tycker att det borde vara en konsumenträttighet att veta livsmedelsprodukters klimatavtryck, säger Anna Åhnberg, hållbarhetsspecialist på Oatly.
Oatly som var med och gjorde festivalen mjölkfri 2015, blev tidigare i år först i Sverige med att börja skriva ut klimatavtryck på alla sina förpackningar. De som gör beräkningarna för Way Out West är Svalna och CarbonCloud. På sikt ska även en klimatbudget skapas för festivalen, ett verktyg där man med utgångspunkt i utsläppsnivåer från tidigare års festivaler ska kunna kunna följa upp och minska festivalens avtryck för varje år som går.
Här kan du läsa mer om koldioxidekvivalenter.