Skräckfilmsgenren hade ett otroligt framgångsrikt 2013 och 2014 lär inte bli sämre. I veckans TPT tittar vi därför närmare på tre kommande skräckisar.
Blumhouse Productions är produktionsbolaget som de senaste åren producerat skräckfilmer på löpande band med oanad framgång. Med filmer som »The Purge«, »Insidious: Chapter 2« och »Paranormal Activity«-serien har man lyckats dra in storkovan trots begränsad budget och avsaknad av några större skådespelarnamn. Näst på tur står nu »Oculus«, en historia om en paranormal spegel och en tjej som försöker rentvå sin bror. Den verkar väl helt okej och lär precis som Blumhouse andra produktioner dra in mer pengar än vad Hollywoods analytiker vågar drömma om.
»The Babadook« känns som en rätt standardiserad hemsökelserulle. En bok bjuder in något slags väsen att plåga en mamma och hennes son. Man anar ganska direkt vartåt det barkar. Hur Babadooken är ute efter ungen och hur morsan får ställa sig i vägen. Så brukar det vara i den alltmer uttjatade genren av skräckfilmer med moderskapstema. Det hade känts läskigt om inte den där boken egentligen såg rätt töntig ut.
2009 släpptes den norska zombiefilmen »Död snö«. En film som rätt snabbt uppnådde något slags kultstatus för att den 1) inte kom från USA (skräckentusiaster gillar som bekant det exotiska i filmer från icke-anglosaxiska länder) och 2) innehöll zombienazister. Uppföljaren, »Död snö 2« (eller på engelska »Dead Snow: Red vs. Dead«) verkar ta vid rätt precis där den första filmen slutade. Zombienassarna är tillbaka och ställs denna gång mot några amerikanska zombiejägare med en egen zombiearmé. Det hade dock känts ännu roligare om man kastat in lite sovjetiska zombies i mixen. Om så bara för att ta andra världskriget-kitschen hela vägen i mål.