Årets näst sista Trailer Park Tuesday blir en blick mot framtiden i bemärkelsen 2014 och sci-fi.
I och med att årets sista blockbusters nu går upp på bio är det även hög tid att börja pegga för nästa års skörd. Det görs framförallt med stora koncept i science-fiction-genrens eskapistiska uttryck – en fålla där kommande Tom Cruise-filmen »Edge of Tomorrow« passar mallen perfekt. Baserad på den japanska sci-fi-romanen »All You Need Is Kill« berättar den historien om soldaten Bill Cage som fastnat i en tidsloop och tvingas genomlida samma strid mot en utomjordisk ras om och om igen. Det är därmed ett slags fatalistisk helt i linje med den två år gamla »Source Code«. Men med mer bomber, mer aliens och mer Tom Cruise.
Inledningsvis känns det otroligt trist med ännu en återupplivad franchise, men nyversionen av monsterklassikern »Godzilla« verkar ändå ha något. Med en teaser som klockar in på blott två och en halv minut är det i alla fall den stora trumman som slås igång. Allt är tänkt att vara större i nya »Godzilla« och är säkert det med. Samtidigt något ganska smutsigt där. Något lockande i greppet att behandla en monsterfilm som mötet med undergången. I teasern trängs skräckslagna ansikten med ödelagda stadsmiljöer. Det är bilder som snarare för tankarna till en terroristattack än ett hisnande äventyr. Just det är ett allvar som monsterfilmen alltid vilat på men aldrig riktigt lyckats uppbåda tidigare.
Säga vad man vill om syskonen Wachowski, de saknar knappast djärvhet. Efter att ha följt upp sina Matrix-äventyr med en japanflirtande animefilmatisering på LSD gav de sig i kast med 500-års-filmen »Cloud Atlas«. Nu står »Jupiter Ascending« på tur. En nästan lika kryptisk historia om Jupter, spelad av Mila Kunis, som är människa, född till drottning av hela universum. Det är med andra ord inte riktigt de små gesternas historia, som dessutom fylls på av rätt hisnande miljöer, en armada av rymdskepp och Channing Tatum i kajal. Det känns spännande men kanske inte så genomtänkt. Som att syskonen Wachowski spunnit ännu en värld av tunt socker och att allt vilken sekund som helst kollapsar av sin egen överdrivna sötma. Lite som filmvärldens reglage ställda till elva.
Om knappt ett år har Christopher Nolans nya film »Interstellar« premiär. Det blir, utöver den lilla utflykten med »Inception« 2010, hans enda film utanför den Gotham-värld han befunnit sig i på åtta år. Exakt vad det blir är som vanligt höljt i dunkel. Den första teasern har späckats med arkivmaterial på olika genombrott i den luftburna ingenjörskonsten och Matthew McConaughey som pratar om hur mänskligheten tvingar sig själv framåt när vi möter motgångar. Det är därmed upplagt för ett nytt genombrott, ett steg in i morgondagen. Att det på förhand viskats om maskhål med mera känns därmed rimligt. Var det landar är svårt att sia om men Nolan har i alla fall lyckats med konststycket att aldrig ha gjort en dålig film. Ännu.