Lösningen för välfärden: produktplacering

Tobias Boström 18:17 8 Oct 2014

Efter de rödgrönas uppgörelse om att skattemedel tvunget ska stanna i välfärden behövs en lösning för alla de som driver skola, vård och ålderdomshem för att tjäna storkovan.

Det handlar om att maximera de pengarna man tjänar vid sidan av verksamheten, precis som de gamla grekerna sa: If your cow doesn’t give you milk, don’t shoot it – sell it. As produktplacerings space. 

Med effektiv produktplacering och reklamoptimering av välfärden kommer riskkapitalisterna komma springande ändå, hur många käppar i hjulet regeringen än stoppar.

Skolan 

Svarta tavlan, vilken jävla guldyta för exponering mot konsumtionsälskande preteens och deras curlande radhusföräldrar. 

 

Sådant slöseri med resursers att låta barn gå fram och tillbaka till din vinstdrivande skola utan att förmedla tydliga budskap till omvärlden.

 

Allt, ja allt, kan finansieras genom spelbolag baserade på Malta.

 

Språka på konsumentiska. 

 

Vård

Think different, eller likadant – så länge du tänker yta och exponeringstillfällen. 

 

Möt konsumenten när den är i slutet av säljprocessen och mottaglig för ditt budskap.

 

Obey!

 

Ytor behöver inte begränsas till ett varumärke – mer loggor, mer pengar, mer glädje. Vem fan vill ha massa signaturer på sitt gips när man kan få fräna braaands. 

 

Omsorg

Vänd det negativa till något positivt, med en produkt i centrum!

 

Hitta produktfördelar och utnytja dem. Senaste "Orange is the new black" samtidigt som du hälsar på dina farbröder - WHY NOT LIKSOM!

 

Fler blogginlägg från Tobias Boström