Okej, allihop. Gör er redo för lite prima what. the. fuck.
Idag går SD-kvinnor ut hårt mot F! inför EU-valet på söndag. I artikeln gör de en mycket levande och kreativ tolkning av "feminism" och möjliga konsekvenser av F! i EU. (Man skriver bland annat att "Fi vill... att EU ska bestämma, organisera och lagstifta om allt de själva tycker är bra och riktiga val för Europas medborgare." Hold up, är inte det exakt vad alla partier gör?! Det vill säga: driver det de tycker är "bra och riktiga val" om EU genom EU?? Ya'll......)
Vad SD-kvinnor också passar på att göra är att lansera en kort film.....
............
Förlåt. Var tvungen att ta en liten paus. Det är för. goddamn. lamt.
Enligt SD-kvinnor är syftet med filmen att "med glimten i ögat" visa att det är "dags att säga ifrån" mot EU och "extremfeminism". (Vad exakt är "extremfeminism"?? Är det som en extremsport i grenarna "avsky mot patriarkatet" o "normkritik"? För d låter i sådana fall badass.) Vad vi istället får är en skämmig studie i SD-kvinnors sinne för humor (straight outta sjuttiotalet) och kvinnosyn. Då poängen med filmen uppenbarligen är att "go viral" i'm telling u now: strunta i att se den. Tillåt mig att sammanfatta den istället.
~*~
SCEN: En budgetversion av Pripps Blå-reklamen aka rätt sunkiga klippor, men i stadsmiljö. SJÄLVMEDVETET "LAM" ROCKMUSIK SPELAR.
Kvinna #1 går upp ur vattnet. En man utan ansikte vandrar över klippan. Han har potentiellt SNYGGA axlar. En anka SPANAR IN honom (obs: komik). Det gör även Kvinna #2, som intresserat stryker håret ur ansiktet (obs: sexXigtt).
Mannen TAR AV SIG kläderna till kvinnornas förtjusning (obs: ankan ej längre med på bild). Mannen STRYKER sig över armarna (obs: komiskt seXxigg mood).
Mannen VECKLAR UT handduken. Kvinna #1 vänder sig om i AVSMAK. Så även ANKAN. Så även Kvinna #2.
På HANDDUKEN ser man EUs FLAGGA.
OENGAGERAD VOICE-OVER: Gör som andra starka kvinnor. Välj bort EU-federalism och extremfeminism. Väl din självständighet och välj Sverige.
Det finns många, många saker man kan säga om det här, men låt mig fokusera på två saker... First: om den här filmen kunde tala skulle den säga: "varför, Gud? Varför finns jag?!?" Och Gud skulle svara: the fuck if I know child.
Bish. Kom igen. VAD är crossovern mellan SDs väljare och F!s väljare? Hur många kommer man att locka från det ena partiet till det andra?? Och om man från SDs håll vill flirta med de som kaanske kommer att rösta på F! pga feminism (duh) måste man 1. byta ut alllll sin politik, 2. skriva om hela det här sunkiga, platta, och (dödssynden!!!) tråkiga manuset, 3. hålla workshops i grejer som "lär känna din kropp"och "queer revolution". Come ON, "gör som andra starka kvinnor"??? För vad kvinnor lääängtar efter är uppdelningen mellan starka/svaga kvinnor (hallå, är inte rule number 1 of feminism att alla kvinnor är underordnade i patriarkatet och att det därför inte handlar om starka/svaga individuella kvinnor?!!?) varav de första röstar SD och de senare röster på Satan aka Mannen med handduken o de (potentiellt) sexiga axlarna aka EU!?!? Looord Jesus save us.
Jag vill också ta upp något jag tidigare har tänkt på: att många "roliga reklamer" ofta misslyckas för att de är så övermedvetna om att de är "roliga reklamer". Det blir bara fel och skevt och creepy. Om den här reklamen var en person (se ovan) så skulle den vara den där som försöker så hårt att vara "normal" och "vanlig" att man anar ett underjordiskt mörker inom den. Någonstans vet man: "glimten i ögat" är gnistor från helvetets djupare cirklar.
Min personliga förhoppning med den här reklamen är att den bara träffar fel hos alla. (Man vet ej! Jag har inte full pejl på allas smak/sinne för humor/tolerans för pinsamheter.) Meanwhile om ni vill vila ögonen på "starka kvinnor" (lol) lyssna på Knäpper mina fingrar (Remix) för hundratusende gången lr kolla in videon till I Luh Ya Papi. I'm out.