Än är det inte slut på att tafatt dansa till Yoncé och Flawless - och låtsas att hälften av albumet inte finns - och mumla "Yoncé all on his mouth like liquor" eller ropa "SWERVIN" fastän man inte riktigt förstår vad som menas men gärna vill. Beyoncé-säsongen fortsätter.
Beyoncé to the rescue! Nu kan du scrambla fram låten som passar din känsla samt din he/shes beteende. Exempel på hjälpaktion:
Valde känslan "Too bootylicious for you to handle", är alltså i uppenbart behov av hjälp, och det han gjort-alternativet blev "Who said I need a man". Resultatet landade i Single Ladies. Paradoxalt nog.
Ike Turner-citatet
Den har utsetts till en av de bästa låtarna på skivan, där Bey imponerar (på mig, iaf, ursäkta) med att flera gånger vara så direkt sexuell. Den mer vuxna/grövre uppföljningen till Crazy in Love, nämligen full, kåt och kär-låten Drunk In Love är i onåd. Efter några dagars hyllningskör började de som noterat Ike Turner-referensen på Jay Z:s vers kräva en förklaring. En av dem är Hollie McNish, och den kontroversiella delen i låten och videon utspelar sig så här:
“I am Ike Turner…Baby know I don’t play. Now eat the cake, Anna Mae. Said Eat the Cake, Anna Mae". Beyoncé mouthing the words behind him, smiling.
Varför är det då problematiskt? Scenen utspelar sig i filmen Whats love got to do with it om Tina Turners liv och därför även hennes brutala man Ike Turner. Här är scenen:
"He says 'Eat the cake, Anna Mae' and when she refuses, he stands up, shoves it in her mouth and across her face. Her friend and backing vocalist tries to stop him. Ike threatens her, beats her and she runs away shouting to Tina Turner, 'You are dead if you stay with him.'
It’s one of the most humiliating scenes in a film that charts the continuous rape and beating by a jealous and violent husband of his wife."
Hur passar en referens till deras våldsamma, förnedrande relation in i Jay Z och Beyoncés (även de ett offentligt par) låt om deras kärlek? Enligt Rap Genius refererar raderna snarare till en specifik sexakt, vilket också skulle kännas tveksamt och respektlöst. Vågar inte bestämma mig för vad jag tycker än.
Mannen som realiserade Beyoncés visioner tells all
Frågan som uppstod direkt efter den första vågen av eufori efter nyheten om att plattan släppts. Hur fan hann Beyoncé spela in allt det här? Både låtar och videos samtidigt som hon har varit på världsturné i över ett år och därför inte direkt skonad från paparazzis.
En del av lösningen, utöver den strikta självkontroll och perfektionism hon ofta pratar om (ironiskt nog utgår hela plattan från ett koncept kring att omfamna imperfektionism), stavas Todd Tourso. En googling låter dig veta att han är en hipster som trivs i linne och mössa, att följa den här LÄNKEN låter dig veta att han har varit Beyoncés creatice director det senaste halvåret. Vi hatar ju inte inside info om B.
Vulture har alltså intervjuat mannen med världens (mar)dröm(s)jobb om hur de lyckades hålla hela processen hemlig, hur videorna och låtarna formade varandra, hur hans samarbete med Beyoncé såg ut, genomgående teman som troféerna och eld och hur den fiercaste dansen av de alla, i Flawless, kom till:
"Beyoncé knew that it needed a dance moment that would be iconic, that people could pick up on"