Den kreativa medelklassen (ej att förväxla med den icke-kreativa medelklassen, som bor i typ radhus) är den allra härligaste samhällsklassen! I alla fall om man ska tro marknaden. Jag menar, varför skulle DKM annars vara den grupp som oftast porträtteras när det ska säljas saker?
Källa reklam är alla i den kreativa medelklassen lyckade, lyckliga och skönt avslappnade. Det låter väl åtråvärt? Men hur vet du ifall du själv tillhör den kreativa medelklassen? Gör det här testet!
Ser du dig själv som "lekfull"? (Ja/Nej)
Har du en syateljé/musikstudio/whatever i ditt hem? (Ja/Nej)
Äger du så mycket böcker att din bokhylla kräver en stege? (Ja/Nej)
Smyckar du ditt kök med frukt? (Ja/Nej)
Smyckar du ditt vardagsrum med levande (och/eller trendigt uppstoppade) djur? (Ja/Nej)
Smyckar du ditt vardagsrum med barn (och/eller barns saker)? (Ja/Nej)
Är du superbekväm med att vara barfota på bild? (Ja/Nej)
Jobbar du överlag ganska hårt med att se avslappnad ut på bild? (Ja/Nej)
Har du yrkesfärdigheter som inte skulle öka dina överlevnadschanser på en öde ö? (Ja/Nej)
Och slutligen...
När Fredrik Lindström använder ordet "vi", känner du dig inkluderad? (Ja/Nej)
Om du svarat ja på hälften eller fler av frågorna tillhör du med största sannolikhet den kreativa medelklassen.
Grattis till att vara marknadens lilla kelgris!