Som intresserad av marknadsföring och kommunikation är det svårt att inte vara imponerad av American Apparels framgångssaga. Genom något så banalt som ”naken tjej” har man i över 10 år målmedvetet lyckats skapa exponering för sitt varumärke på ett sätt som man aldrig skulle nå om man bara skröt med att man inte producerar sina kläder i tredje världen utan av förhållandevis okej betalda fabriksarbetare i Los Angeles.
Vem bryr sig om slaveri när man kan bry sig om naket, am i rite?
En framgångsrik strategi som lyft företaget till ett stort multinationellt bolag. Nu ser vi dock en ny stjärna födas. Den spanska modejätten Zara vill också vara med i leken. De har med fingertoppskänsla och genom år av experimenterande lyckats hitta något som provocerar ännu mer än naken tjej i sexig pose. Nämligen nazism! För inte har ni väl glömt Zaras geniala hakkorsväska från 2007 som redan då tog en mediavärld med storm?
Med dagens geniala blinkning till förintelsen, komplett med davidsstjärna och fångränder har det spanska varumärket återigen fått sig en välbehövlig dos exponering inför höstsäsongen.
Det enda som jag ställer mig lite fundersam till är varför inte företaget gör mer – oftare. Sjuårsintervaller är väldigt, väldigt försiktigt. Visst, de har förstås försökt med lite slavarbete i tredje världen, men vem bryr sig om slaveri när det finns en tokig tröja, am i rite?