Skrev lite om Froosh märkliga reklamkampanj i veckan. Igår gick jag ett svar!
Oj oj oj. Varför gör ni såhär mot er själva?
1) Om ni läser igenom det jag skrivit en gång till ser ni att det jag ägnat mig åt inte är någon sorts halvskranglig rasifierings/genusanalys alá Genusfotografen. Förstår att du är ivrig att diskutera bildkomposition, men tycker att vi kan lämna den diskussionen åt alla som är stolta över sitt godkända betyg från sin grundkurs i genusvetenskap och diskutera det stora problemet med er kampanj (som att jag inte precis gjorde det i förra blogginlägget).
Det som är så provocerande med er reklam är inte att ni tjänar pengar på att exploatera arbetare i utvecklingsländer (vilket ni gör). För vet ni vad. Det är det kapitalism går ut på. Att köpa arbetskraft för att skapa eller förädla en produkt och sedan tjäna pengar på vinsten. På en global marknad går det att skaffa sig större marginaler för att vissa länder är mer eftersatta än andra. Vad gäller fallet Afrika har Europa en enorm historisk stor skuld till just detta faktum. Och det utnyttjar ni.
Och vet ni. Det är okej. Så länge vi lever i en globaliserad kapitalistisk värld ska ni inte klandras mer än Apple ska klandras för att de gör sina iPhones i Kina. Det provocerande är att ni i försöker skapa en bild av att ni tar socialt ansvar (CSR) som att det inte vore en självklarhet, och har den dåliga smaken att i er kommunikation med koloniala undertoner ("här i Afrika") skryta om det och försöka släta över att det inte finns uppenbara historiska och ekonomiska maktförhållanden som ni försöker sopa under mattan. Det är hela saken. Det förstår ni väl.
Det går dessutom bra utan fallet "Afrika". Tänk såhär: bild på fyra kostymklädda män som torkar bajs på ett ålderdomshem. I bakgrunden två anonyma personer anställda i hemtjänsten. Bildtext "Carema ger jobb åt arbetslösa!". Ni fattar va? Att företag skapar jobb är inget revolutionerande som ni är först ut med. Det ni gör är inget fint eller hedervärt. Ni tjänar bara pengar, inget mer.
2) Fattar inte ens vad du menar här. Kritiken handlar förstås om den pågående kampanjen?