Froosh senaste kampanj bombas i detta nu ut över kollektivtrafik, i tidningar och på ett internet nära dig. Froosh ni vet. Företaget som säljer mosade bananer i små glasflaskor för fyra gånger priset av en banan. Det har jag ingenting emot, vi vet alla hur jobbigt det är att mosa de där bananerna och pula ner dem i glasflaskor själva.
Av någon anledning anser Froosh dock att det inte räcker att marknadsföra sig med denna lika enkla som geniala produktidé. Nej! Om ni tyckte mosade bananer i glasflaskor var fräckt är det inget mot vad reklamkampanjen är. Efter långt klurande har man landat i att Froosh ska säljas med känslan av det perversa i det globala klassamhälle vi kallar globalisering.
Hur förmedlar man då denna härliga insikt om globalt förtryck vi alla älskar att rulla oss i så ofta vi har chansen? Jo, genom att skicka ner en drös fräscha vita medelklass 20-somethings till ett bananplantage i Malawi för att… bli fotad när man lyfter en klase bananer. Fresh! Åka ner till Afrika, posera med en traktor framför några svarta plantagearbetare som tjänar en bråkdel av de pengar man själv drar in (varför säljer de inte mosade bananer på flaska istället kan man fråga sig). Ställa sig i förgrunden framför de personer som faktiskt, varje dag går på fältet och sliter för att skörda bananer som sen skickas upp till en glasflaska på Pressbyrån. Fresh! Med enkla medel förmedlar man en komplex process av vit kolonial chauvinism och århundranden av lidande och ekonomisk orättvisa från 1500-talet till idag. Fresh!
Eller... ska man säga: Froosh?
”Hej Jakob här från Froosh! Som ni ser sitter jag inte på kontoret idag, i Stockholm, utan jag är på en fruktfarm i Malawi för att lära mig mer om frukten och vad en sån här frukt kan göra för samhället.
Här bakom mig ser ni arbetarna i full fart med att sortera bananerna. Och det betyder jobb. Det är väldigt viktigt härnere i Afrika att de får de här jobben. Så nästa gång ni är i butiken hemma, kom ihåg att stoppa ner en extra banan, eller ananas, i korgen.”
Läs Froosh respons och mitt svar här